Tuesday, March 31, 2020

PhD Sem 3

Salam
.
Alhamdulillah, setahun sudah perjalanan PhD saya berlalu. Soalan seperti,"dah defend?", "bila nak habis?" dah mula kedengaran. Tapi alhamdulillah, saya masih belum stress. Mungkin kerana baru setahun, jadi tidaklah malu ditanya soalan begitu. Sungguh pun, saya faham tekanan yang dihadapi para pelajar PhD jika soalan itu ditanya. Tapi nak salahkan netizen, mungkin mereka pun mati kutu nak tanya soalan. Jadi mereka berbahasa basi. Tapi, kalau kalian berjumpa dengan makcik yang sememangnya joyah, soalan tu mungkin bukan lagi berbahasa basi. Lebih kepada gossip. Tapi kita selaku orang yang lebih muda, sabar mungkin satu-satunya jalan yang kita ada. Mudah-mudahan dengan kesabaran itu, Allah mudahkan perjalanan PhD kita semua.
.
Ya, saya sudah sem 3. Jujurnya di sem ini saya merancang untuk melakukan 'proposal defend'. Chapter 1 dan 3 sudah saya siapkan selengkapnya. Tinggal chapter 2 sebenarnya perlu dikarang dan dikemaskini. Sem ini akan berakhir Ogos nanti. Macam lama lagi kan. Tapi masa sentiasa berlalu terlalu pantas. Berkurung 2 minggu di rumah kerana virus Covid19, tahu-tahu sahaja April sudah pun bermula esok. Begitulah selalunya, pejam celik pejam celik, dah Ogos. Hurm...mudah-mudahan Allah beri ilham dan kemudahan untuk saya menulis. 
.
p/s: Saya sebenarnya mahu menulis tentang rutin PKP kerana Covid19,tapi mood agak ke laut. Maka 2 perenggan ini sahajalah yang saya mampu. Kurang-kurang blog ini belum mati sepenuhnya.



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...