Friday, August 9, 2019

Holiday Melaka 2019

Salam

Sejujurnya dah banyak kali berkunjung ke Melaka tapi semuanya atas urusan kerja jadinya belum lagi berkesempatan untuk betul-betul menikmati Melaka. Alhamdulillah,minggu lepas kami meluangkan masa,suami mengambil cuti untuk menghiburkan anak-anak. 
.
Kali ini kami memilih untuk menginap di Mahkotal Hotel. Asalnya mahu mencari apartment hotel, lebih selesa untuk keluarga ramai anak kecil ni. Yela, hotel biasa, 1 bilik dan 1 katil sahaja, anak-anak biasanya kami bentangkan tilam sahaja. Tapi demi tujuan percutian kali ini yang mahu menghiburkan anak-anak, kami cari hotel yang sedikit besar. Besar tak besar, tetap juga kami cari yang paling murah. Jauh bezanya tau harga yang ditawarkan di Trivago berbanding dengan harga hotel. Di Trivago, harga yang kami dapat ialah RM404 untuk 2 malam manakala harga yang ditawarkan oleh pihak hotel (tempahan melalui telefon) RM412/malam. Jauh kan beza dia? Tapi kami sedikit kesal sebenarnya menetap di sana kerana Mahkota Hotel and Apartment merupakan hotel lama yang tidak dinaik taraf. Sedih sungguh melihat almari yang patah dan ruang aircond yang seperti berhantu itu. Kesal. Kalau tahu sebegini rupa hotel, mungkin kami lebih sanggup invest lebih banyak untuk hotel yang lebih baik.
.
Hari pertama kami tiba jam 3pm. Anak-anak macam biasa, asal tidur hotel jer mereka dah cukup excited. Kami ke destinasi pertama yang viral di internet. Mee Sup Tengkera. Hurm...komen pertama saya..jangan cepat percaya dengan benda-benda viral. Hahaha. Kuahnya agak cair dan saya rasakan seperti ianya hanya campuran air dan ajinomoto sahaja. Pendek kata, bukan taste saya dan suami. Tapi melihatkan ramai pengunjung, mungkin taste sahaja berbeza. Jadi kalau mahu cuba juga, no harm. Tapi recommendation saya, tak perlu pun. Kecuali kalau nak pergi tu untuk makan Popia dia, yes...yang ni memang sedap. Kami hanya order sepinggan sahaja, tak tahu pula sedap. Nak order pinggan kedua, habis pula. Menyesal sungguh. Huhuhu.
.



p/s: Gambar ehsan google ya. Lupa nak tangkap gambar.
.
Selesai makan kami ke The Shore Oceanarium. Menarik. Lebih kurang macam Aquria KLCC juga tapi lebih kecil dan tiket yang lebih murah. Murah sikit jer la. Huhuhu.RM30 untuk kanak-kanak 3 hingga 12 tahun dan RM40 untuk dewasa. Kat sini memang anak-anak enjoy. tengok hidupan laut memang mengasyikkan, betul-betul buat kita mengagumi ciptaan Allah. Kami juga dibekalkan dengan kaca mata 3D dan sekeping kertas Trivia. Jadi sepanjang berjalan-jalan di dalam tu, sambil-sambil baca fakta-fakta menarik, bolehlah jawab Trivia tersebut. Untuk kesemua jawapan yang betul,dapat cenderahati tambahan katanya. Jadi balik tu, dapatlah kenang-kenagan...fridge magnet, keychain dan button badge. Simple jer tapi anak-anak happy. Kat dalam ni ada kolam yang boleh pegang-pegang ikan, ada reptilia, amfibia, then ada jerung, ada piranha dan juga ada 3D animated video. Waktu tu kena pakai cermin mata 3D yang dibekalkan. Cerita dia simple dan pendek jer tapi alhamdulillah mudah difahami dan ada scene yang buat anak-anak terjerit juga la. So, for me...I think its worth it sebab anak-anak happy.
.








Semua khusyuk ya guna cermin mata 3Dtu, kecuali Abi. Sakit mata katanya



Dah settle tangkap gambar baru Mama perasan seksi pula mermaid dia..




Stone Fish. Cuba teka ada berapa ikan dalam tu?

Ini last station, boleh bagi ikan makan. Tapi makanan beli waktu memula nak masuk ya. Dekat kaunter tiket.


.
Keluar jer dr Oceanarium ni, kami masuk studio AVR pula. Okaylah ada main-main visual untuk anak-anak then boleh pula mewarna dinosour then tengok dinosour yang kita warna tu on screen. A bit boring for me sehinggalah dibawa ke last station. Waktu ni dipakaikan spek virtual reality tu then kengkononnya kita ni masuk dalam laut la tengok jerung bagai. Serious memang macam real and terjerit-jerit juga bila ada  jerung dan kita makin jatuh ke laut dalam..huhuhu. Semua enjoy kecuali Wardah yang menangis di tengah-tengah scene tu sebab takut. Alahai...kesian. Tapi overall, I olls suka benda tu dan terasa gian pula. Tapi unfortunately lupa nak tangkap gambar kitaorang waktu tengah pakai tu.
.

Tangkap-tangkap ikan dari visual yang di flash ke lantai.

Warna-warna dinosour kat sini then watch them came alive on screen.


Dinosour hasil tangan anak-anak. Albino. Hahaha
.
Malam tu kami dah penat bukan main, so berhenti makan di Hang Tuah Cafe then balik tidur jer. Anak-anak pun tak susah nak tidur. Rela jer mereka, tanpa disuruh, balik ke hotel, basuh badan, pakai baju tidur dan terus pergi baring atas katil masing-masing. Mama dan Abi layan TV jap 2/3 jam then tewas, tidur juga. Alhamdulillah, selesai day 1. :)
.



p/s: Mak macam biasa, lapar. Lupa tangkap gambar makanan.

.
.

Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

2 comments:

  1. assalamualaikum cik. nak tanya arwah iriniah kawan cik tu lahir tahun 1987 ke? kawan saya pun nama sama

    ReplyDelete

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...