Saturday, July 21, 2018

Pusara yang Masih Merah

Salam

Hypothetically, bila saya meninggal...saya expect suami saya akan memberi masa untuk anak-anak ruang untuk bersedih dan membaik pulih perasaan mereka. Ruang untuk mereka merindui saya dan membaik pulih rutin kehidupan saya. Ruang untuk mereka belajar bagaimana hidup tanpa saya dan menerima hakikat saya tidak lagi bersama mereka dalam susah senang dan tawa duka. Tiada lagi doa tanpa henti untuk mereka, hanya ada keredhaan saya dan pengharapan yang berpanjangan semoga Allah SWT merahmati setiap langkah yang mereka bakal lalui. Anak-anak perlu ada ruang untuk belajar mendoakan saya tanpa henti dalam sujud sendu mereka dan dalam bisik hati yang sedih dan merintih. Saya rasa, anak-anak perlukan masa untuk semua ini sebelum suami saya membuat keputusan saya ialah sebuah kenangan lalu dan dia perlu meneruskan kehidupan masa akan datang.
.
Itu harapan saya.
.
Hakikatnya, saya lihat suami selalunya terlalu mengubat hati sendiri hingga lupa jerih payah anak-anak menerima sebuah kehilangan. Saya tidak menidakkan kesedihan para suami kehilangan isteri tapi saya kira mengganti isteri itu lebih mudah berbanding mengganti ibu. Tak juga saya menidakkan hak suami untuk beristeri lagi, sesungguhnya suami berhak. Jika ketika isteri hidup lagi suami berhak menikahi lebih dari satu, lebihlah berhak lagi untuk suami berkahwin lagi jika isteri tiada disisi. Cumanya saya berharap untuk melihat suami berkongsi rasa dengan anak-anak dan memahami keadaan mereka. Janganlah anak-anak dipaksa menerima hakikat baru si ayah sudah ada pengganti ibu saat menerima pemergian ibu masih lagi menghiris hati. Mungkin si suami sudah pulih sepenuhnya dan bersedia menghadapi hari yang mendatang dengan pasangan yang baru. Iyalah, berapa lama menangisi orang yang pergi, kehidupan ini tentu sahaja lebih banyak menuntut setelah pembantu setia tidak lagi bersama. Tentu saja si suami memerlukan orang yang menguruskan makan pakai dan juga nafkah zahir batin. Saya faham. Pasti canggung tidak ada lagi peneman setelah berpuluh tahun tidur berteman dan tidak berkeseorangan. 
.
Cuma simpanlah perasaan itu untuk beberapa ketika. Bukan untuk si isteri yang telah bersemadi tapi untuk anak-anak yang masih bertatih meneruskan kehidupan tanpa seorang ibu yang memberi kasih selama hayat mereka. Saya tidak ada jangka masa bila suami boleh berkahwin lagi. Sungguh saya tak tahu. Cuma pada saya, jangan ketika tanah pusara masih lagi merah, kuburnya belum sempat bertanda. Kalau sudah ada yang berkenan di hati dan jodoh terlalu cepat bertemu, mungkin boleh diusulkan secara halus pada anak-anak. Penuh hemah dan hikmah. Jadiakan anak-anak no 1. Supaya isteri boleh tenang di sana, tahu anak-anak tetap menjadi keutamaan suami walau sudah beristeri lagi.
.
Itu harapan saya, yang saya kira sebagai harapan isteri yang lain juga.
.
p/s: Selalunya kalau suami yang meninggal dunia, jarang kita lihat isteri berjumpa pengganti seterusnya. Terkadang, balu sehingga akhir usia. Ya, ada juga yang berjumpa suami baru tapi tidaklah sebaik sahaja habis 'iddah, selalunya makan tahun. Ya, sebegitu lama isteri menangisi dan mengingati si suami. Tapi kenapa suami mudah saja mengganti isteri? Tidak mendalamkah cinta si suami? Atau terlalu kuatkah desakan dan tuntutan nafkah zahir dan batin? Entahlah. Saya malas mahu berfikir panjang, jodoh dan ajal di tangan tuhan. Mudah-mudahan jodoh saya dan suami kekal, dunia dan akhirat.
.
p/s: I love you Maksu. Saya mungkin hanya anak saudara tapi saya masih memerlukan masa menangisi dan memahami perginya Maksu. Anak-anak Maksu? Semoga Allah kirimkan mereka kekuatan dan ketabahan, semoga Allah jaga mereka dan limpahkan kasih sayang yang tak pernah kehabisan.



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...