Tuesday, July 24, 2018

Am I Broken? (Part 2)

sambungan...
.
Perkahwinan ini satu rahmat untuk saya. Satu anugerah yang Allah berikan untuk saya supaya saya tahu Allah menyayangi saya. Limpahan kasih sayang yang tidak berbelah bagi dari suami saya, walaupun usia perkenalan kami tak sampai setahun, sangatlah luar biasa. Saya lihat sendiri bagaimana dia menjaga saya dan mengikhtiarkan yang terbaik untuk saya. Malangnya keluarga saya masih sama. Abah pernah menyelar secara sinis sewaktu di kedai makan, "Seronoklah awak. Fikir kahwin sahaja. Duit apa semua orang lain yang fikir". Waktu itu saya sudah pun mengandungkan anak pertama dan Abah masih lagi mengungkit perbelanjaan yang dia keluarkan untuk mengahwinkan saya. Hati siapa yang tidak terguris. Kemudian Mama pula mahu kami berkhidmat pada dia sehinggakan sukar untuk suami saya melakukan urusan yang lain. Pernah Mama menempelak suami saya, katanya kalau buat sesuatu dengan ikhlas hanya Mama sahaja yang mampu. Suami saya tersinggung. Semuanya gara-gara adik saya di UPM buat assignment last minit dan kami perlu ke hulu ke hilir membantu dia menyudahkan tugasan dia. Ya, betul...suami saya marah kerana dia ada kerja, perlu cari makan kerana dia perlu menyara keluarga dan yuran pengajian kami berdua. Bukan mahu mengelat dari menjalankan tanggungjawab tapi memohon pemahaman semua agar dia boleh jalankan tanggungjawab dia. Waktu ini, adik beradik sendiri menampakkan belang juga. Mereka tidak pernah berkahwin tapi bukan main mengata saya itu dan ini. Siap buat 1 group whatsapp khusus mengata saya. Allahu. Bayangkanlah perasaan saya waktu itu. Sentiasa ada saja salah saya dan suami yang mereka cari. Pernah satu malam di bulan Ramadhan, Mama memaksa suami saya untuk membawa adik lelaki saya juga ke masjid. Mungkin Mama mahu mendisplinkan dia. Suami saya sudah membawa dia semalam dan menolak untuk membawa dia hari berikutnya. Mama menjeling dan laju saja berkata kepada suami saya, "Ustaz tapi tak nak berdakwah". Saya yang di depan Mama terkedu untuk beberapa ketika. Bila saya tanyakan alasan suami saya, katanya dia takut duit kutipan derma yang dia kutipkan untuk anak-anak yatim Aligarth Bakchon Ka Gaar di India hilang lagi. Duit kutipan semalam hilang, tapi dia tidak nampak siapa yang ambil jadi tak mahu menuduh. Jadi hari ini dia tak mahu membawa sesiapa. Saya mengeluh. kalaulah mereka faham. Terlintas juga di kepala saya, kenapa tidak orang dala, keluarga ini saja ke masjid..dan bawa adik saya sekali.
.
5 bulan menumpang teduh di rumah Mama, akhirnya saya berpindah keluar. Satu keputusan terbaik yang suami saya lakukan walaupun Mama berulang kali memberi komen jelik tentang kawasan perumahan saya. Dibandingkan persekitaran rumah saya dengan sepupu saya yang duduk di flat belakang Aeon. Saya tak faham. Flat itu lebih kotor, malah dihuni warga asing, jadi apa yang selesanya? Saya tinggal di apartment 5 tingkat yang kebanyakan penghuninya Melayu dan punya kawasan parkir yang luas, tidak perlu double park dan sebagainya. Cuma kedudukannya sahaja di belakang Batu Caves. Setiap kali Mama berkunjung, setiap kali itu juga dia menyatakan ketidak puas hatiaan dia. Tiap kali itu juga saya tertanya-tanya kenapa, akhirya saya ambil keputusan ianya hanyalah satu rasa tidak suka pada saya yang diluahkan melalui kritikan terhadap apa jua keputusan saya.
.
Saya juga banyak menerima tohmahan dari adik beradik. Macam-macam mereka kata pada saya walaupun mereka belum berkahwin, mereka rasa mereka boleh buat lebih baik lagi. Malah ketika saya sudah melahirkan anak, mereka mempertikaikan keibuaan saya juga. Aduhai, memang sangat menyakitkan. Mereka tidak faham tuntutan orang yang berkahwin dan juga tuntutan seorang pelajar. Saya tidak boleh sentiasa berada di samping Mama seperti dahulu. Mengikut Mama seharian, mahu membayar bil, bertemu client dan sebagainya. Saya sudah berkeluarga dan perlu mengurus keluarga. Adik-adik tidak faham hakikat ini jadi mereka mengkritik saya. Katanya saya dah berubah semenjak kahwin. Sedangkan hakikatnya merekalah yang tidak menerima yang saya telah berkahwin. Saya tidak terkejut, adik saya pernah memberitahu saya secara berdepan tanpa rasa bersalah, "Maaflah, saya tak excited pun kakak nak kahwin". Jadi..what to expect kan. Kemudian ada juga adik yang memandang rendah dengan takdir saya, "Awak memang tak ada cita-cita ya nak bagi duit pada Mama dan Abah?". Saya akui, saya berkahwin sewaktu belajar dan menimang cahaya mata juga waktu belajar. Jadi tamat sahaja pengajian, saya tidak bekerja kerana menguruskan 4 orang anak. Jadi sumber kami hanya pada gaji ciput suami ketika itu. Jarang sangat saya dapat hulurkan pada keluarga. Hanya pada hari raya atau keraian tertentu sahaja. Kecewa saya dengan soalan itu, sampai sekarang masih belum boleh move on. Huhuhu. Tapi adik-adik gagal untuk nampak, saya dan suamilah orang pertama yang selalunya sampai untuk membantu keluarga waktu dalam kesusahan. Suami saya yang mereka bencikan sangat kerana kasar kata mereka, tidak pernah berkira dalam membuat kerja. Malah suami saya lebih banyak buat kerja berbanding adik-adik lelaki saya yang lain. Suami sayalah yang mengotorkan diri membersihkan laman rumah dan bilik air rumah Mama tatkala ada majlis yang nak dilangsungkan. Suami saya tidak pernah lokek tenaga, malah kalau ada majlis yang bakal berlangsung, kami sudah bermalam di rumah Mama beberapa hari lebih awal berbanding orang lain yang belum dapat cuti dan sibuk dengan study. Suami saya, sentiasa sahaja membenarkan saya menziarahi Mama dan Abah di setiap hujung minggu. Malah keperluannya sendiri dia korbankan supaya saya boleh melayan permintaan ibubapa dan adik beradik saya. Tapi sehingga ke hari ini, walau adik-adik yang sudah berkahiwn sudah mengakui, tapi dia masih tidak dapat memuaskan hati keluarga saya. Saya tidak kecewa. Kalaulah saya yang semenjak lahir lagi tidak disayangi, apalah suami saya yang baru sahaja masuk ke dalam keluarga kami.




Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...