Tuesday, July 24, 2018

Am I Broken? (Part 1)

Salam

Alhamdulillah. Itulah satu ucapan syukur yang kerap kali saya akan ulang setiap kali mengenangkan anugerah Allah buat saya, iaitu suami dan anak-anak. Selalunya bab ini, saya tidak mencemburui sesiapa. Saya rasakan keluarga kecil yang Allah anugerahkan pada saya ini cukup sempurna. Tapi sebagai manusia biasa, saya rasa normal ada rasa sedikit cemburu melihat kebahagiaan orang lain. Selagi mana ianya tidak mencapai tahap mahu menyakitkan orang lain atau penuh dendam dan pengharapan agar kehidupan orang lain rosak. Saya rasa tak apa. Cemburu sebegitu boleh diterima. Macam saya cemburu tengok ibu-ibu yang masih kurus dan cantik walaupun dah beranak pinak. Cemburu. Tapi tidaklah mengharapkan mereka tiba-tiba obese, jatuh sakit lalu mati...hahaha. Sekadar cemburu dan berharap saya juga seperti itu. Kembali kurus.
.
Dua perkara saja saya kira selalunya menjentik hujung hati saya. Kurus dan hubungan kekeluargaan. Saya tidak ada rezeki dalam dua perkara ini. Oh, mungkin satu sahaja kerana harapan untuk kurus itu masih ada dan saya rasa masih boleh diusahakan. Hubungan kekeluargaan pula (ibu, ayah dan adik beradik. Bukan suami atau anak-anak), mungkin selamanya begini. Dari dulu tak tahu kenapa, saya rasa kurang disayangi berbanding adik beradik lain. Saya rasa saya sentiasa menjadi pilihan terakhir Mama dan Abah. Sewaktu di sekolah, saya dipandang rendah kerana adik jauh lebih cerdik. Mungkin itu salah saya, kerana gagal berusaha menjadi harapan keluarga. SPM saya kecundang, hanya 2A saja. Saya masih ingat bagaimana Abah bersedih dengan keputusan saya dan Mama pulang ke rumah dan memberitahu saya, dia tidak menjamah Pizza sewaktu meeting tadi sebaik sahaja mendengar keputusan SPM saya. Gagal mendapatkan tempat di  universiti, saya masuk ke Kolej Islam Antarabangsa (IIC). Di sana saya buat sehabis baik, jadi student cemerlang yang dianugerahkan anugerah dekan setiap semester. Tapi semuanya sudah terlambat. Mama dan Abah tidak lagi menoleh kepada saya kerana sibuk dengan sepupu saya yang cemerlang sejak azali. Kebetulan sewaktu saya menjejakkan kaki ke kolej untuk Diploma, dia ditawarkan ke Matrikulasi UIAM. Tambah membanggakan dia mengambil jurusan Bahasa Inggeris. Jadi setiap kali dia balik ke rumah dan speaking London berkepuk-kepuk, saya ditolak ke sudut untuk lihat apa yang saya tak akan boleh capai. Waktu ini banyak yang saya korbankan. Saya masih ingat dimarahi Mama dan Abah kerana meminta wang saku kerana waktu yang sama sepupu saya tadi juga memerlukan wang saku. Saya diminta bersabar, kerana dia tidak punya sesiapa di sini melainkan ibubapa saya, jadi ibubapa saya mendahulukan dia. Akhirnya saya menagih simpati pada Uncle dan arwah Maksu. Merekalah yang sebenarnya menyara saya ketika itu. Dan 2 tahun 8 bulan berakhir dan saya bergraduasi dengan cemerlang. Tapi sambutannya sungguh sederhana. Tak ada apa-apa. Gambar kenangan dengan keluarga tak ada dan adik-adik pun tidak menghadiri majlis graduasi saya. Malah sebaik saja majlis graduasi tamat, Abah merengus marah dan mahu segera ballik ke rumah kerana cuaca panas. Makanya gambar dengan kawan-kawan pun tak sempat.
.
Alhamdulillah, dengan keputusan yang cemerlang saya ditawarkan untuk melanjutkan Degree di UIAM. Satu impian yang tercapai. Allah saja tahu bahagianya saya ketika itu. Tapi derita menjadi pilihan terakhir masih belum bernoktah. Kali ini saya bersaing perhatian dengan sepupu (yang juga menyambung Degree di UIAM), adik di Matrikulasi Negeri Sembilan dan seorang lagi adik di Matrikulasi Kedah. Kehidupan menjadi lebih sukar. Pernah sekali sewaktu meminta wang saku, Abah menempelak, "Awak jer nak belanja dalam rumah ini?". Saya terdiam dan berkecil hati. Sudahlah jarang-jarang diberi, bila diminta dimarahi pula. Jadi sekali lagi arwah Maksu dan Uncle jadi tempat saya menumpang teduh. Tapi arwah Maksu dan Uncle hanya hidup serdahana, mereka juga ada tiga orang anak yang perlu ditanggung. Tapi saya tetap bersyukur kerana sekurang-kurangnya tahu, ada orang yang menyayangi dan mengambil berat tentang saya. Kehidupan di UIAM agak perit, disebabkan saya dan sepupu tinggal berdekatan jadi mudahlah sepupu saya singgah ke bilik dan meminta saya menampung perbelanjaan mingguan dia yang berkurangan. Sakit juga dibuatnya kerana saya juga kesempitan waktu itu dan dia sebenarnya lebih mudah untuk meminta dengan ibubapa saya. Tambah sakit bila saya digunakan sewenang-wenangnya. Pernah sekali dia menghantar SMS kepada saya yang dia memerlukan duit untuk membeli pad. Disebabkan dia sedang period dan tak punya pad maka sayalah yang perlu membeli pad dan kemudian menghantar pad ke asramanya. Sampai di asrama dia, saya lihat satu tuala cantik jenama Roxy. Bila saya tanya harga, ringan mulut dia menjawab, "You know what? If you want something you have to pay". Bagai dicarik-carik hati saya waktu itu kerana selama ini ibubapa saya sentiasa mendahulukan dia dan selalu meminta saya berjimat cermat kerana mahu mendahulukan dia dengan alasan dia berjauhan dari keluarga. Dan dia bermewah-mewah, bersuka ria sehinggakan tuala pun mahu yang berjenama. Waktu ini banyak peristiwa yang membuat saya berkecil hati dengan ibubapa saya sehinggakan sewaktu arwah Maksu datang meluang masa bersama dan saya luahkan semuanya, arwah Maksu mengalirkan air mata. Dan sekali lagi dia menjawab dengan lembut dan penuh kasih sayang, "Tak apalah kakak, kakak jadi anak Maksu sahaja".
.
Tapi kehidupan di UIAM tidak lama bersama Mama dan Abah. Tahun kedua di UIAM saya bertemu dengan suami saya dan kami berkahwin. Saya sangat mensyukuri perkahwinan ini. Saya merasakan akhirnya ada orang yang mahu membela saya dan menyayangi saya setulusnya. Tapi perkahwinan ini menjadi titik tolak seterusnya. Yang semakin membuatkan saya yakin, saya ini tidak disayangi seperti adik-adik yang lain.



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...