Thursday, January 19, 2017

Steamboat: Seoul Garden vs. Flaming Steamboat vs. Tupai-Tupai

Salam

Alhamdulillah, beberapa hari lepas suami telah pun menerima surat rasmi dari senate berkenaan dengan pangkat doktor falsafah yang diterimanya. Syukur ke hadrat Illahi, isteri doktor falsafah juga saya akhirnya. Hehehe. Mudah-mudahan, saya pula dapat doktor falsafah beberapa tahun akan datang. Insyaallah.

Baru sahaja beberapa hari pulang ke Terengganu, saya sudah rindukan adik-adik yang di KL. Tak cukup rasanya meluang masa 5 hari bersama mereka. Mengayuh basikal di FRIM sehinggakan Syaza muntah-muntah, kemudian seharian pula ke SOGO membeli belah dan ke Sunway Putra pula menikmati Seoul Garden. Itu kali pertama saya makan Steamboat di Seoul Garden, sebelum ini makan di Tupai-Tupai dan Flaming Steambot. Secara keseluruhannya, saya menikmatinya walaupun harganya sedikit mahal berbanding Steamboat yang lain. RM45 seorang kalau tak silap. Variety makanan tidaklah terlampau banyak tetapi dia punya perapan kambing dan daging memang superb. Tengah menaip blog ni pun kecur air liur teringatkan kambing dia. Sedapnya!! Hehehe. By the way, dekat bawah ni saya sediakan ringkasan rating Steamboat yang pernah saya cuba.


Flaming Steamboat
Tupai-Tupai
Seoul Garden
Variasi Makanan
****
****
***
Perapan
-
-
*****
Sos
***
***
****
Makanan Laut
*****
***
***
Makanan Sampingan
*****
****
***
Sup/Tomyam
****
****
****
Grill
-
-
*****
Aiskrim
*****
****
***
Air
*****
*****
**
Harga
RM30.99
RM39.00
RM40.45

Beginilah ratingnya secara ringkas ya. Maaf la, akak biasa makan yang ini jer la Steamboat. Lepas tu tak mencuba dah. Kesimpulannya...kalau nak makan yang macam Tomyam tu, berbaloi ke Flaming Steamboat...Tomyam dia sedap, sos dia sedap, makanan dia sangat banyak dan seafood dia fresh. Kalau suka yang jenis grill...pergilah ke Seoul Garden...perapan dia memang awesome cuma kuah Tomyam dia biasa sahaja. Makanan dia tak berapa banyak dan air dia ada caj untuk permulaan tu...lepas tu boleh refill macam biasa. So lebih kurang RM45 juga seorang lepas caj air. Kalau di Tupai-Tupai, makanan memang banyak tapi lebih kepada fish ball, crab ball and etc. Tak fresh macam yang disediakan di Flaming Steamboat, yang lain pada saya seperti biasa, makanan banyak tapi air kena order...so extra charges ya...tak boleh refill...kena order lain. Oh ya, di Flaming Steamboat dan Tupai-Tupai tak ada grill.

Ini berdasarkan selera saya jer tau, you all pandai-pandai la menilai ya, yang mana memenuhi selera perut dan poket anda. Nanti kalau saya cuba lagi, saya review lagi. Sekian sahaja...selamat mencuba!!



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...