Monday, January 9, 2017

Diet

Salam

Hari ini nak kongsi satu cerita rahsia. Bukanlah rahsia sangat sebenarnya cuma saya tak cerita pada kawan-kawan, hanya keluarga sahaja yang tahu. Tapi disebabkan semalam saya ambil satu langkah yang baru, jadi saya rasa saya patut coretkan di sini sebagai rujukan saya di masa akan datang nanti.

DIET

Aduhai, kalau cakap pasal diet ni, entah berapa tahun dan sebenarnya saya berazam untuk kurus tapi tak pernah menjadi. Pernah sekali berazam waktu kurus, tiba-tiba pregnant kan Rauhah pula. Jujurnya saya mulai gemuk (BMI overweight) bila saya mula mengandungkan Rauhah. Selepas pada bersalin Haris, badan saya sudah berisi berbanding dulu tapi BMI masih normal. Bila mengandungkan Rauhah, nafsu makan memuncak, mencanak-canak (sebegitu dahsyat sekali)...sudahnya di akhir kandungan, berat saya menceah 85kg. Tapi waktu mengandung, kenaikan berat badan ni saya tak kisah asalkan semua yang rasa nak makan, saya dapat makan. Tapi alhamdulillah, walaupun kuat makan, saya tidaklah mengidam benda pelik-pelik, mungkin sebab nafsu makan tu ada...so tak la rasa nak makan yang bukan-bukan. Sebab bagi saya, selalunya ibu yang tak berselera itulah yang selalu mengidan yang pelik, mungkin sebab nak naikkan selera kot. Nafsu saya makanan biasa-biasa sahaja, cuma banyak permintaan. Hahahaha.

Berbalik ke topik asal. Sebaik sahaja bersalinkan Rauhah, berat turun 7kg...mungkin hasil dari berpantang, tapi habis sahaja pantang, saya mula makan tidak sedar diri. Mana tidaknya, perut dah biasa mengembang sebab mengandung, jadi sudah terbiasa meregang, makanya...makanan yang perlu diisi juga terasa banyak. Sudahnya, saya naik semuala hingga mencecah 80kg. Teruk! Kemudian selama hampir 2 tahun saya maintain dengan berat yang sama. Mula-mula tak rasa apa-apa dengan kegemukan yang melanda diri sehinggalah lama-kelamaan saya sendiri jadi tak gembira bila melihat penamplan diri di cermin. Kalau di tanya orang sekeliling, rata-rata akan meyakinkan saya yang saya ini tidak gemok. Ditambah pula dengan ketinggian dan jubah, lagilah ramai yang membertitahu mereka tengok saya ini tidak berubah sahaja badan. Pfft..saya gemuk, mohonlah percaya....tengok dagu yang berlapis-lapis ni.


Maka bermulalah diet saya secara rasmi pada 7 November 2016. Saya mulakan dengan diet Atkins. Pada saya diet ini lebih mudah, saya hanya perlu makan lauk seberapa banyak saya suka. Nasi dan segala bentuk makanan yang mempunyai gandum (sphagetti, laksa, kuew teow, cekodok, roti dan sebagainya) adalah harom. Hehehe. Pada saya diet ini lebih mudah di kawal berbanding dengan diet mengira kalori. Makan nasi tapi sedikit sahaja. Pada saya susah. Cuba bayangkan makan nasi, ada pula sambal belacan dan ulam-ulaman, tapi nasi boleh makan sikit jer. Confirm tak puas. Lebih baik jangan makan nasi terus, makan lauk sahaja. Itu lebih mudah bagi saya. Bermulalah diet Atkin saya dengan bahagia...seronok sahaja makan lauk, Ayam Panggang, Salmon Grill, Hard Boiled Eggs and etc. Semingg diet saya turun 4kg!! Apa lagi, bukan main saya bersemangat. Terus rasa sinar harapan nak kurus tu memancar-mancar. Huhuhu.


2 minggu kemudian saya timbang lagi, turun lagi 2kg. Saya seronok, terus berkira-kira...cukup 2 bulan lagi dah boleh kembali ke berat anak dara iaitu 56kg (berat ideal untuk ketinggian saya 172cm). Cukup sebulan diet, saya buat cheat day...keluarlah makan Pizza Hut kononnya...bila dah merasa cheat day, kita merasa dengan sesungguhnya. Malam cheat day tu, makan pula kek Secret Recipe. Sudahnya, selepas 2 minggu saya timbang balik, saya nak 2kg. Allahu, sedih saya waktu itu. Rasa macam nak give up pun ada sebab cheat day nya sehari jer...maknanya nikmatnya sekejap je, tapi akibat dia tu lama betul padahal saya diet lagi selepas pada itu. Jadi berat saya waktu ini, 76kg. Dalam sedih tu, suami pun memujuk, alhamdulillah, saya kuatkan semangat, saya diet lagi. Cukup seminggu saya timbang, turunlah 2kg. Tapi hati ni dah terasa tak sabar dah lambatnya turun kan... Jadi waktu ni dah mula dah ambil makanan bergandum sikit demi sedikit. Jadi penurunan berat badan tu perlahan.

Cukup 1 1/2 bulan diet, saya mula senaman. Google la macam-macam jenis Zumba...dan terjumpa juga la senam Aerobik bersama Bipasha Basu.. So bersenamlah saya selama 30 min sehari secara rutin. Bila ditimbang semula berat badan saya sudah 72kg. Lega hati bila angka hampir mencecah 60an. Tapi masalah baru pula timbul, berat badan saya tak turun-turun. Bila makan dia naik, tak lama lepas tu dia turun...tapi dia tak turun lebih dari 72kg. Duduk di takuk tu la berat saya. Bingung juga sehinggalah saya ambil keputusan untuk bertanya pada Kevin Zahri (semangat tak?). Katanya ini adalah Plateu...kesan di mana badan sudah mula membiasakan diri dengan diet dan senaman yang kita buat, jadi ianya tak berkesan lagi utnuk mengurangkan berat badan. Nasihat beliau supaya saya tukar diet dan senaman. Sekali lagi...meng'google' la senaman yang ada di internet tu.

Berkenaan dengan diet, saya fikir saya mahu mengambil langkah tambahan untuk membantu saya mengurangkan berat badan. Saya tinggalkan Diet Atkins dan mula makan buah-buahan sahaja (masih puasa nasi). Saya juga mengambil supplement untuk turunkan berat badan Magic Slim (terpengaruh dengan perubahan Rosma dan adik beradiknya). Hari ini hari kedua saya mengamalkan supplemennt itu. So far so good. tak cirit birit dan sebagainya. Kalau diikutkan pada kandungan, insyaallah supplement ini bersifat semulajadi, harapnya tidak adalah kesan sampingan. Insyaallah. Jadi hari ini 9 Januari 2017, saya bermula dengan berat 72kg. Nanti lagi sebulan kita timbang tengok macam mana. Target saya 1 bulan turun 5kg. Ameen!!

p/s: Kalau tak turun 5kg kita tukar supplement ya...huhuhu. Kalau diet menjadi kita share gambar ya.. ^_^



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...