Tuesday, December 27, 2016

Wahai Orang Yang Berselimut

Salam

Saya bukanlah seorang yang rajin beramal ibadat. Lebih kepada malas orangnya. Ada masa tertinggal solat, ada masa juga terlewat. Al Quran tertinggal dari jadual kehidupan saya, ada masa saya lebih rela membaca novel dari membuka kalam Allah itu. Dikesempatan yang ada saya berdoa kepada Allah agar menjadikan saya orang rajin solat, yang khusyuk ketika solat dan orang yang rajin dan serta bersungguh-sungguh dalam melakukan suruhannya. Itu doa saya, ketika saya solat.

Alhamdulillah, walaupun jauh benar dari alim ulamak atau para solihin, saya tahu Allah yang Maha Penyayang, Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani itu memakbulkan doa saya. Saya berubah sedikit demi sedikit dan saya mengharapkan perubahan ini semakin baik dan kekal selamanya. Saya mahu menempah syurga Allah dengan rahmat Allah yang luas itu dan dengan amal ibadat saya yang sedikit cuma. Saya mahu menjadi orang yang berbahagia di syurga...bersama ahli keluarga yang tercinta.

Hari ini, saya bangun awal sedikit dari biasa....sebelum azan Subuh berkumandang. Dengan masa yang terluang, saya solat...dan kemudiannya mengaji, membaca Al Quran. Dan di dalam hening malam itu, Allah menyentuh hati saya. Saya buka lembaran Al Quran, dan Surah Al Muzammil tertera di hadapan saya tanpa saya fahami maksudnya. Baca sahaja ayat pertama, saya terhenti seketika. Tiba-tiba tergerak untuk mengetahui maksudnya. "Wahai orang-orang yang berselimut (Muhammad)" Al Muzammil, Ayat 1. Saya jadi berdebar-debar tapi saya tetap menghabiskan bacaan saya sehinggalah ayat terakhir. Selesai pembacaan, saya membaca makna surah itu pula. Sungguh seperti Allah menyentuh hati saya. Sedih. Teharu. Itu yang saya rasakan sekarang. Ayat terakhir surah itu seperti benar-benar menyuruh saya bangun malam dan mengadu pada Allah SWT,

"Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui bahawa engkau (Muhammad) berdiri (solat) kurang dari dua pertiga malam atau seperdua malam, atau sepertiganya dan (demikian pula) segolongan dari orang-orang yang bersamamu. Allah menetapkan ukuran malam dan siang. Allah mengetahui bahawa kamu tidak dapat menentukan batas-batas waktu itu, maka Dia memberi keringanan kepadamu, kerana itu bacalah daripada apa yang mudah (bagimu) dari Al Quran; Dia mengetahui bahawa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit, dan yang lain berjalan di bumi mencari sebahagian kurniaan Allah, dan yang lain berperang di jalan Allah, maka bacalah apa yang mudah bagimu dari Al Quran dan laksanakanlah solat, tunaikanlah zakat dan berikanlah pinjaman kepada Allah pinjaman yang baik. Kebaikan apa saja yang kamu perbuat untuk dirimu nescaya kamu memperoleh (balasan)nya  disisi Allah sebagai balasan yang paling baik dan yang paling besar pahalanya. Dan mohonlah ampunan kepada Allah; sunguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang". Al Muzammil, Ayat 20

Saya menangis, terkesan dengan apa yang saya baca hari ini. Walaupun dalam keadaan bacaan yang tidak lancar, Allah masih sudi menyentuh hati saya. Terasa seperti kesukaran dan kesedihan yang saya rasakan waktu ini, Allah tahu semuanya dan Allah mahu saya mengadu kepadaNya. Mungkin selama ini saya lalai, saya tercari-cari pendengar yang baik sedangkan Allah lah pendengar yang baik. Yang saya tidak perlu risau pun dia akan membocorkan rahsia atau mengaibkan saya. Allah. Allah. Allah. Terima kasih kerana masih mengingati saya walaupun saya ini selalu sahaja lupa dan alpa. Mudah-mudahan malam ini menjadi titik permulaan kepada saya untuk bangun pada malam hari, berdoa dan bertahajjaud kepada Allah. Saya mahu menjadi lebih baik, hari demi hari..sejajar dengan menginjaknya usia dan kesuntukkan waktu yang kita ada kerana ajal yang tidak tahu bila akan tiba. Mudah-mudahan kita semua mendapat khusnul khatimah.

p/s: Saya tidak berniat untuk menunjuk tentang amal ibadat saya malah jauh sekali berasa kagum dengan diri saya sendiri. Saya ini insan yang lemah, perlu lebih banyak perubahan dan penambah baikan. Penulisan ini hanya bertujuan untuk kebaikan, semoga menjadi peringatan untuk saya dan memberi manfaat pada orang yang sudi membaca. Wallahualam.



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...