Saturday, December 24, 2016

Lapang Sebelum Sempit

Salam

Sedak tak sedar, sudah 4 bulan saya menetap di Terengganu. Menetap di sini memberikan saya banyak masa lapang. Bosan saya jadinya, mati kutu tak tahu berbuat apa. Tapi bila saya sedang menullis di sini, tiba-tiba terlintas di fikiran saya...mungkin ini ujian Allah untuk saya. Ujian lapang sebelum sempit. Sebaiknya waktu ini saya manfaatkan dengan perkara-perkara yang baik. Jujurnya, saya punya rancangan untuk dilaksanakan, cuma buat masa ini saya rasa keadaan masih belum sesuai. Keadaan saya sekeluarga masih belum mampu. Saya berharap sangat Allah memudahkannya secepat mungkin, sementara semangat saya masih membara dan perasaan saya sedang berkobar-kobar.

Handphone Lenovo yang dihadiahkan Abah, yang saya gunakan untuk tujuan business rosak pula. Yang tinggal hanya telefon Oppo. Geram pun ada kerana kebanyakan maklumat customer semuanya berada di dalam handphone Lenovo tu. Niat mahu membaiki tapi sayang mahu habiskan ratusan duit untuk handphone yang sensor screen nya agak lemah. Baiklah saya laburkan duit membeli handphone yang baru...tapi bagaimana dengan maklumat customer? Dilema orang tak berapa nak kaya...huhuhu. Dalam kalut memikirkan maklumat yang hilang, saya terlupa yang saya hilang sesuatu yang lain juga. Semuanya jadi teringat bila saya mahu menulis bab baru utnuk novel saya. Eh, tak ada dalam handphone Oppo? Habis yang selama ini tulis panjang-panjang di mana? Fikir punya fikir, baru teringat, dalam Apps Evernote dalam handphone Lenovo juga. Allahu...geramnya rasa, novel itu saya tulis dari masa ke semasa, mengikut idea yang datang tak kira masa. Tengok-tengok semuanya hilang begitu sahaja. Mungkin perlu juga saya habis ratusan ringgit membaiki handphone Lenovo itu. Kemudian beli handphone baru? Entah...tapi malas nak terus guna handphone tu sebenarnya sebab dari dulu lagi kurang senang dengan sensor nya yang lemah. Banyak typo dan lembab. Masalahnya maklumat dalam tu penting untuk saya dapatkan. Tapi tak kan nak baiki, dapatkan maklumat dan tak guna handphone tu dan beli baru. Membazir jer. Aduhai...

Saya masih minat menulis. Jadi saya masih kekalkan blog ini di sini, biarpun ambil masa bertahun juga mahu mengemaskni satu-satu post. Biarlah. Ada masa saya tulis, tak ada masa, biarlah ia berkepuk. Saya bercita-cita mahu menerbitkan dua biji buku sebenarnya, pertama sebuah novel yang menceritakan tentang kisah suami isteri yang berpoligami, pahit dan manisnya...dan kedua sebuah buku bukan fiksyen yang menceritakan pengalaman saya, yang saya kira sangat berharga dan jarang di alami orang ramai. Pengalaman ini mengajar saya banyak perkara dan saya amat berharap hasil perkongsian itu dapat memberi sedikit ilmu dan pengetahuan asas kepada masyarakat bila mana perlu melalui situasi yang saya alami. Ya...saya mahu menerbitkan buku. Tapi untuk memberikan komitmen sebegitu jitu, saya perlukan banyak masa. Perlu fokus dan duduk menghadap laptop berjam lamanya. Oh....kalaulah saya berteleku di depan laptop berjam-jam, kelaparan lah anak-anak yang tak pernah kenyang itu, walaupun baru disuapkan nasi 5 minit yang lalu. Itu belum lagi difikirkan tentang kerja rumah...kain dan sebagainya. Mungkin dah sampai masa saya ambil orang gaji (bila berkemampuan). Hahaha.

Ini coretan saya, tentang kehidupan saya, angan-angan dan impian, perkongsian pengalaman dan pandangan. Saya suka menulis. Mudah-mudahan suka itu selamanya kerana pada saya ia boleh menjadi salah satu medan amal jariah yang berpanjangan untuk saya. Maklumlah, kalau mahu berbual bicara, tidak ada slot TV yang sudi memanggil saya. Huhuhu. Eh, tapi kalau nak panggil boleh saja, tak ada masalah. Saya suka untuk berkongsi pengalaman berkahwin ketika belajar, mempunyai anak ramai ketika belajar, membahagi masa antara suri rumah dan berniaga online. Hehehe.


p/s: Widad Jannati. Syurga Cinta. Semoga kita semua mengecapinya...menjadi orang yang menyajikan cinta dan menjadi orang yang menerima cinta. Cinta yang membawa kita ke syurga.

Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...