Tuesday, January 3, 2017

Tahun Baru (2017)

Salam

Kita sudah pun memasuki tahun baru, bermakna tahun lepas, 365 hari sudah berlalu. Saya terfikir sendiri, 365 hari yang sudah, apa yang saya lakukan. 365 hari, satu jangka waktu yang amat panjang, apakah ianya satu garis waktu yang bermanfaat atau hanya satu pembaziran usia dan masa.

2016

Tahun ini saya membuat keputusan yang besar dalam kehidupan saya. Saya berpindah ke Terengganu, mengotakan janji kepada arwah bapa mertua untuk berpindah ke sini dan 'mewarisi' maahad tahfiz yang diasaskannya. Itu rancangan kami. Rancangan asal yang kini kami lalui dengan sangat berbeza. Jauh sekali dengan apa yang kami rancangkan. Saya kira inilah ujian terbesar 2016 yang tentu sahaja akan di bawa ke 2017. Kalau mahu diceritakan perasaan ketika ini, mungkin bakal menimbulkan fitnah. Cukuplah sekadar saya mencoretkannya sebagai satu pengalaman dan pengajaran terhadap saya dan keluarga. Di sinilah saya kira, kata-kata seperti, "Kita merancang dan Allah juga merancanga dan perancangan Allah itulah yang paling baik" paling terasa. Ketika inilah perlunya kekuatan dan perasaan redha yang tinggi..percaya dan menerima segala Qada dan Qadar serta percaya setiap yang belaku itu ada hikmahnya. Mudah-mudahan, dalam sedih dan duka, susah dan payah....Allah datangkan senang dan kelapangan, cinta dan bahagia...nikmat iman dan balasan syurga. Itu yang paling penting sekali. Saya merasakan saya sudah melakukan yang terbaik dari semua sudut...tapi saya sendiri tahu, saya yang penuh kelemahan ini pastinya ada kekurangan di mana-mana.

2017

Tahun yang mempunyai segala impian dan harapan saya. Banyak perancangan yang saya atur untuk melalui 2017. Perancangan untuk diri sendiri dan keluarga. Saya mahu memanfaatkannya dengan lebih baik, sesuai dengan usia saya yang sudah mencapai 30 tahun. 2017 ini ada satu cita-cita yang sangat tinggi, yang hati saya sangat meronta-ronta mahu berkongsi tapi saya tak berani. Takut cita-cita itu menjadi satu harapan yang tidak kesampaian atau menjadi angan-angan yang diperlekehkan. Jadi saya serahkannya kepada Allah SWT, yang semestinya sudah mengaturkan sesuatu untuk saya. Walau begitu saya tetap akan berusaha kerana takdir sesuatu kaum itu tidak akan diubah melainkan oleh mereka sendiri. Allah. Allah. Allah. Sangka baik saya terletak pada Allah. Semoga semuanya diperkenankan, malah dipermudahkan untuk saya. Walau mungkin niat asal cita-cita ini tercipta bukanlah satu niat yang murni, tapi saya percaya, dalam perjalanan merealisasikan cita-cita ini, Allah akan pertemukan saya dengan kebaikan dan melalui kebaikan itu niat saya akan bertukar, dan saya akan melakukannya dengan niat dan matlamat yang lebih baik lagi. Ya Allah, perkenankanlah doa-doa yang saya lantunkan di setiap tadahan tangan dan doa-doa yang saya bisikkan di setiap tunduknya sujud.

2017....semoga segala impian tercapai  dan semoga segala kekusutan semakin terlerai dan mengurangkan  segala resah dan lelah di hati. Ameen.



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...