Sunday, February 10, 2013

Ya Allah, Dengarkan Saya.

Salam


Sejujurnya kepala saya sedikit berserabut (terlampau serabut sebenanrnya), banyak perkara yang saya fikirkan dan ada beberapa benda yang saya rasakan buntu mahu mencari jalan penyelesaian. Saya akan menduduki peperiksaaan minggu hadapan dan saya masih belum mula mengulangkaji setelah tiga bulan cuti bersalin dan berpantang. Kesemua ilmu yang sebelum ini terpahat di kotak ingatan agak kekaburan. Tidak cukup dengan itu, otak saya juga seperti berkarat, susah benar mahu berputar dan kembali cerdas seperti biasa.

Hal kedua, Zahra sudah sebulan cirit birit. Saya tidak tahu mana silapnya. Kami masih menggunakan susu yang sama, yang sebelum ini dia tidak alah atau memberikan sebarang reaksi negatif terhadap susu itu. Kali ini, perutnya tersangat sensitif, asal masuk sahaja makanan, tentu ada saja yang akan keluar nanti. Kadang-kadang hampir lima hingga enam kali kami terpaksa membersihkan dia. Dia cirit dan sakit perut, najisnya juga sekali sekala kelihatan berdarah dan berbau sangat busuk. Baru-baru ini kami ke Pusat Rawatan Islam bagi mendapatkan nasihat dokotr, kalau mengikut saranan, tentu sahaja Zahra mahu di tahan di Wad bagi tujuan pemerhatian dan mengenalpasti penyakit sebenar. Bila memikirkan prosedur yang bakal dihadapi (cucuk dan ambil darah), saya ngilu dan mengambil keputusan untuk menangguhkannya seketika. Saya berusaha dengan ubat baru yang diberikan doktor. Saya tahu doktor agak kecewa dengan keputusan kami tapi saya tetap juga mahu mencuba terlebih dahulu antibiotik baru dan ubat tambahan yang doktor berikan. Kalau usaha ini buntu, insyaallah, hari Selasa ini saya akan cekalkan hati dan merelakan doktor untuk menahan Zahra di wad kanak-kanak.

Masih lagi tentang kepala yang kusut. Sahabat saya Iriniah bt Shamshay masih lagi dalam keadaan yang menyedihkan. Saya menziarahinya sekali lagi dan alhamdulillah dia sudah dipindahkan ke wad pemulihan. Tapi keadaannya masih sama, masih kurus kering, masih belum mampu bercakap, masih tidak mahu makan dan masih lagi belum mampu menguruskan diri sendiri. Bezanya kali ini, dia sedar akan kehadiran saya. Saya melihat sinar matanya yang mengecam kehadiran saya cuma dia tidak mampu mengungkapkan walau sepatah kata. Dan seperti biasa, setiap kali berkunjung, saya akan mendengar rungutan misi tentang pelawat yang Irine terima dan betapa dia memerlukan sokongan moral. Ya,saya tahu misi tapi saya tidak mampu memberikan komitmen sejitu itu. Maaf Irine.

Hari ini kekusutan saya berada di tahap kemuncak. Saya menerima berita paling buruk yang pernah saya terima. Tidak tahu bagaimana mengungkapkannya dan pada siapa harus saya luahkannya. Sudah beberapa kali air mata ini tumpah dan tiap kali itu juga suami berpesan, "Ini bukan masanya untuk berputus asa, ini masanya untuk kita sama-sama berjuang. Kita masih belum berusaha, tidak ada ujian yang tidak ada jalan penyelesaian". Saya tahu apa yang dikatakan dia benar tapi hati ini terasa lemah, rasa takut kehilangan bagai terlalu menghantui perasaan saya ketika ini. Pelbagai bayangan buruk menerjah fikiran saya, walau sudah acap kali saya tepis, bayangan itu tetap datang menyinggah.

Ya Allah, bantulah saya. Berita yang saya terima petang ini bagai tidak tertanggung rasanya. Saya takut kehilangan dan saya takut menghadapi kenyataan. Ya Allah, bantulah saya. Berikan saya kekuatan dan ketabahan, berikan saya keimanan dan keredhaan dan yang paling saya mahukan sekali, berikanlah saya penyelesaian! Ya Allah...dengarlah permohonan saya ini.

Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...