Wednesday, October 12, 2011

Keropok Lekor

Salam

Keropok lekor memang satu kemestian setiap kali pulang ke Terengganu. Memang tak lengkap rasanya jika tak membeli keropok di sana. Kata mama, "Keropok Terengganu sedap" dan saya mengakuinya. Jadinya setiap kali balik ke Terengganu, tangan kami tidak pernah kosong dengan keropok lekor sebagai buah tangan untuk mereka yang berada di Kuala Lumpur.

Walaupun sudah menyediakan bekalan, tetap juga tak puas rasanya jika tidak bermusafir sambil memakan makanan ringan. Kami tiba di Pahang dan membeli keropok lekor, saja mahu mencuba keropok lekor Pahang pula :p Kedainya 'open air', jadi setiap pengunjung memang berkesempatan melihat bagaimana keropok lekor dibuat. Saya mengambil kesempatan ini untuk mengambil beberapa keping gambar.



Alhamdulillah, selamat semua keropok lekor. Dalam perjalanan pulang pula, saya teringat pesan sepupu (mengandung kembar tiga!) yang mengidam keropok lekor Terengganu. Kami singgah di Losong. Ini kali pertama saya ke sana. Sangkaan saya hanya ada satu kedai yang sangat popular dengan keropok lekor dan kedai itu di panggil Kedai Keropok Lekor Losong. Bukan ya, di sana kedai yang menjual keropok lekor berderetan di sepanjang jalan. Semuanya berlabel beropok lekor Losong dengan beberapa nama tambahan tapi secara amnya semua adalah keropok lekor Losong.

Saya keliru beberapa ketika, kalau semua pun Losong, bagaimana nak tahu yang mana satu yang diperkatakan sebagai keropok lekor Losong yang famous kerana kesedapannya itu? "Semua pun sedap dan lebih kurang rasanya" suami memberi jawapan ringkas. Setelah meninjau-ninjau kami memutuskan untuk memilih kedai yang sebelum ini telah pun suami kunjungi dan keropok lekornya menepati citarasa kami.

Lihat saja suami mengambil gambar, mak cik tersebut senyum dan berkata, "Nak promote dalam internet ya?". Suami saya membalas senyuman. Dan kerana senyuman suami yang manis itu, kami diberi keropok lekor yang siap digoreng sebagai bekalan secara percuma. Terima kasih mak cik! :)


Semoga Allah menempatkan saya dan keluarga di dalam golongan yang memperjuangkan agamaNya. Yang sentiasa mencari keredhaanNya. Ameen.

p/s: Kereta berkelajuan serdahana dan saya berlapang dada melihat Zahra 'enjoy' dan tersenyum-senyum setiap kali kereta bergerak. Mungkin merasakan dirinya terbuai-buai. :)

p/s: Terengganu part 3.. Next! :p

Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...