Sunday, April 17, 2011

Personal

Salam

Maaf, post kali ini bersifat personal sedikit. Walaupun saya tahu, ada yang menganggap penulisan mengenai kehidupan kadang-kadang tidak membawa kebaikkan malahan juga satu karya tidak bermanfaat, tapi dari pandangan peribadi saya, kata pujangga orang-orang tua 'belajarlah dari pengalaman' tidak harus di juruskan spesifik pada pengalaman yang kita sendiri alami. Sebolehnya pembelajaran ini diluaskan dengan pengalaman-pengalaman orang lain yang tentu sahaja Allah aturkan kehidupannya berbeza dengan kita. Maka perbezaan ini kita jadikan kelebihan dari aspek belajar dari pengalaman walaupun bukan pengalaman kita sendiri kerana sudah tentulah agak mustahil untuk kita menimba semua pengalaman hidup. Dari sinilah kita belajar untuk mengelakkan diri dari kesilapan ataupun belajar menangani sesetengah keadaan. Ini hanya pendapat peribadi saya, jika masih ada yang menganggap penulisan mengenai pengalaman kehidupan sesuatu yang lagha dan tidak bermanfaat, maka mereka bebas berbuat demikian. :)

Semalam saya ke klinik kerana demam yang diakibatkan oleh geraham bongsu yang mahu tumbuh. Tidaklah seteruk mana tapi sakit-sakit badan dan sesak nafas yang benar-benar menganggu, ditambah dengan niat saya dan suami mahu melihat kandungan, maka kami pergi menerima rawatan di Klinik Khalil. Alhamdulillah, semuanya normal. Pergerakan bayi aktif, ukuran tulang kakinya agak panjang menyebabkan doktor memberi komen 'tinggi baby ni, mesti ikut mama dia'. Saya tersenyum simpul walaupun senyuman itu sedikit pudar bila doktor memberitahu kedudukan bayi songsang. Tapi memandangkan usia kandungan baru 5 bulan maka tidaklah berisiko untuk pembedahan. Saya benar-benar mengharapkan untuk bersalin normal. Ya, kami sudah pun mengetahui jantina bayi, mengikut jangkaan doktor, 80% kemungkinan bahawa bayi ini ialah bayi (....). Biarlah rahsia, saya hanya bercadang untuk memberitahu mereka yang tertentu sahaja kerana ini hanya jangkaan. Allah juga yang menetukan segalanya. Apalah sangat jangkaan doktor jika dibandingkan dengan ketentuan Tuhan.

Beberapa hari sebelum itu saya meninjau-ninjau keperluan bayi, mahu mecari deal yang terbaik. Dalam keadaan keewangan yang serdahana, saya sebolehnya tidak mahu melakukan pembaziran semata-mata kerana sikap saya yang terlalu last minute sehingga tidak meng'survey' tawaran yang terbaik. Buat masa ini tidak ada keperluan lagi yang dibeli. Saya menimbang-nimbang pendapat beberapa pihak yang menyatakan saya hanya patut mendapatkan keperluan tersebut tatkala usia kandungan 7-8 bulan. Mereka takut kalau ada sesuatu yang terjadi (nauzubillahiminzalik!) maka saya akan kecewa, dan kecewa itu akan berlarutan memandangkan persiapan yang telah dilakukan.

Namun hati saya berbelah bagi. Bukan kerana rasa teruja tetapi kerana bajet keewangan. Saya tidak mahu memberatkan suami dengan membeli semua keperluan sekaligus, tentulah beban ini lebih dirasai berbanding menyiapkan keperluan ini sedikit demi seikit. Makanya saya membuat keputusan untuk untuk bermula dari awal. Merancang keperluan yang benar-benar perlu, tanya pendapat mereka yang berpengalaman tentang keperluan lain (takut ada yang tidak dibeli kerana tidak tahu dan takut ada yang terlebih dibeli kerana nafsu), kemudiannya membuat perbandingan harga sebelum melakukan pembelian. Semoga method ini membawa kepada kebaikkan :)

Semenjak mengandung pelbagai tips yang saya dengar. Dari yang saya rasa boleh masuk akal seperti jangan melakukan kerja-kerja berat, jangan terlalu mengikut emosi sehinggalah tips yang langsung tidak masuk akal seperti jangan meletakkan minyak panas di perut kerana takut anak menjadi hijau, jangan melilit kain tuala di kepala kerana takut tali pusat anak terbelit. Saya pada awalnya cuba mengelak dari melakukan perkara-perkara yang disebut walaupun saya kurang mempercayainya kerana semuanya mengatakan ini adalah berdasarkan pengalaman mereka sendiri. Namun lama kelamaan saya mula menyaring maklumat, saya bertanya kepada lebih ramai pihak. Namun tetap juga maklumat sebegini disampaikan dengan pelbagai cara. Pernah sekali sewaktu saya dan suami keluar makan di sebuah resoran, sewaktu saya memesan air Milo Ais, pelayannya berpesan kepada saya agar mengurangkan pengambilan air batu. Saya boleh faham jika rasional disebalik larangan itu ialah takut urat kembang dan mengakibatkan sakit-sakit badan tapi dia memberitahu pengambilan ais menyebabkan anak menjadi besar dan seterusnya mengakibatkan kelahiran melalui kaedah pembedahan. Walaupun ada sedikit ragu, saya menukar pesanan. Saya memesan Teh panas. -_-

Pengalaman orang pelbagai-bagai, yang bermanfaat dijadikan tauladan, yang kurang bermanfaat kita jadikan sempadan. Tapi apa pun jangan mengehadkan medan kita memperolehi ilmu kerana kita tidak tahu dari mana ilham yang Allah mahu turunkan. Mungkin tatkala kita mendengar kuliah di masjid dan mungkin juga ketika kita sedang mendengar pengalaman jerih seseorang yang sedang sakit. Tapi jangan pula beralasankan mahu meluaskan medan ilmu kita tumpang sekaki mereka yang rancak 'menganyam ketupat'.

p/s: Benarlah kata orang, menilai permata dari celahan kaca tentulah sukar. Setelah sekian lama, segalanya menjadi semakin terang. Saya semakin tahu siapa yang benar-benar mahu bersahabat dan siapa yang sekadar mahukan tempat menumpang sendu.

Semoga Allah menempatkan saya dan keluarga di dalam golongan yang memperjuangakan agamaNya. Yang sentiasa mencari keredhaanNya.
Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

3 comments:

  1. in my opinion, ok gak if nk beli keperluan baby dr skrg memnadangkn keadaan kewangan yg x menentu...tkut nnt dh 7-8 bln bajet xde(if)..method tu rsenye lg slmt...tp jgn beli skli gus plak..beli yg pnting cm baju2 n pampers..pampers dh la mhl, so kene kumpul dr skrg la...tu sgt penting..mcm baby coat or stroller ke bli nk dkt bersalin nnt..

    ReplyDelete
  2. Salam

    Dear...~

    Aku pun pk camtue jgak... Tp rsanya stroller mmg x beli la kot. Babycot tu mcm nk beli sbbnya Abi dia tdo lasak so takut membhykan baby. hehehe :p

    Tgk la camner...tp apa2 pun kalo hubby aku x free bleh ajk ko kan p shopping?

    ReplyDelete

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...