Sunday, October 24, 2010

Pergaduhan Muslimah

Salam

Baru-baru ini saya menyaksikan pertengkaran seorang teman dengan rakan kumpulannya. Saya bukan berpihak kepada sesiapa dan tidak juga saya mengadili pihak mana yang lebih benar. Tapi peristiwa ini menganggu minda saya. Saya rasa geram melihat perilaku perempuan yang secara fitrahnya dikenali sebagai makhluk yang lemah lembut. Mereka memaki dan menghina kawan saya dengan bersungguh-sungguh. Bertambah parah bila selang selikan hinaan itu dengan takbir. Bayangkan, mengina bersungguh-sungguh kemudian bertakbir pun bersungguh-sungguh. Tidakkah bercanggah perbuatan itu. Saya rasa jengkel, masing-masing dengan imej yang menyejukkan hati. Menutup aurat dengan sempurna, mempunyai latar belakang pendidikan agama dan kelembutan wajah yang tidak ada cacat cela. Malangnya dipengaruhi emosi sehingga lupa dosa dan pahala. Seorang meluahkan amarah, maka yang lainnya menambah minyak ke dalam api tersebut. Memarakkannya lagi dengan kebencian.

Ada suatu ketika, Aisyah membalas hinaan orang kafir kepada RasulAllah SAW dan menambah hinaan itu, baginda berkata kepada Aisyah, “Sesungguhnya Allah tidak menyukai kekejian dan kekejian yang digandakan". Saya melihat perempuan itu menghina teman saya, dan rakan-rakannya yang kelihatan lebih syadid dan siqah menambah-nambah hinaan tersebut. Kalau betul sekali pun teman saya salah 100%, betul ke tindakan mereka? Tepuk dada tanya iman, saya tidak tahu. dan saya tidak belajar di mana-mana sekolah Agama.

Semoga semuanya jadi pedoman buat ketika. Biar di pihak mana pun kita, memaki hamun bukan penyelesaiannya. Bersabar dan berdoalah. Doa orang yang teraniaya, InsyaAalh termakbul. Jangan menambah-nambah makian atau terus menerus menyubur kebencian. Allah itu maha Adil, jangan ada keraguan. Kalau benar mahukan pembalasan, pembalasan siapa yang lebih menakutkan dan menyakitkan? Yang datang dari kita ataupun Allah SWT.

"Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu , sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar."

(Al-Baqarah: 153)

Saya sebenarnya kecewa dengan sikap yang ditonjolkan. Langsung tidak mencerminkan kelembutan butir bicara seorang wanita. Bukan wanita biasa, muslimah sebenarnya. Entah la, tidak tahu apa lagi yang perlu dikata. Mohon Allah beri petunjuk, andai sudah diberi, makanya jangan pula dipesongkan hati-hati kita dari jalan yang benar.

Semoga Allah menepatkan saya dan keluarga di dalam golongan yang memperjuangkan agamaNya. Yang sentiasa mencari keredhaanNya.


Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

2 comments:

  1. Kecewa juga. Cubit peha knn, peha kiri terasa. Sakit sgt! Tp apalah daya. Kami tidak diajar utk mencaci nista dgn hamburan maki dan sumpahan. Biarkan mrka mng di dunia. Tunggu di Mahsyar nanti sama2 tonton rakaman video nyata :]

    ReplyDelete
  2. Salam

    Tak per Angah, Allah bersama dengan orang yang sabar. Kita tunggu dan lihat saja :) Allah itu adil, semuanya akan terbalas...samada secara cash di dunia atau nanti di akhirat.

    ReplyDelete

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...