Friday, June 18, 2010

Allah-Sandaran Hati

Salam

Beberapa petang yang lalu, kami berkongsi sebuah kisah yang dibaca didalam planner yang baru saya miliki-Perancangan Eksklusif Islam. Didalamnya ada beberapa kisah untuk pedoman dan tips-tips berguna yang sesuai dengan kehidupan seorang Muslim.


Malaikat Menutup Mulut Firaun.

Firaun beserta tenteranya mendapat kehancuran pada hari Rabu. Ketika Nabi Musa beserta pengikutnya bangsa Bani Israil yang berjumlah 70,000 orang menuju ke tepi Sungai Nil, mereka dikejar oleh Firaun dan tenteranya yang berjumlah 2,000,000 orang. ketika mereka tidak dapat melarikan diri maka berkatalah pengikut Nabi Musa :

"Sesungguhnya kita benar-benar akan bertempur dengan Firaun"

Nabi Musa pun menjawab, "Sekali-kali mereka tidak akan menyusuli kita, sesungguhnya tuhanku besertaku, kelak Dia akan memberi petunjuk kepadaku"

Kemudian Allah SWT mewahyukan kepada Nabi Musa AS:

"Pukullah lautan dengan tongkatmu..!" Maka terbelahlah lautan itu. Musa dan kaumnya berjalanlah melepasi lautan itu dengan selamat. Sedangkan Firaun dan pengikutnya ikut dari belakang, setelah Musa AS serta pengikutnya selamat sampai ke tepian. Maka Firaun tenggelam berserta tenteranya.

Diceritakan bahawa ketika Firaun melihat azab yang akan menimpanya ia lalu berusaha menyelamatkan diri dari bahaya tenggelam. Tetapi JIbril menutup mulutnya dengan tanah sehingga ia meminta tolong kepada Jibril sampai 70 kali.

Allah SWT berfirman yang bermaksud "Hai Jibril, sesungguhnya Firaun telah meminta tolong kepadamu sebanyak 70 kali, namun engkau tidak tolong. Maka demi kemuliaan dan keagunganKu, seandainya ia meminta tolong kepadaKU, walau hanya satu kali sahaja, aku pasti menyelamatkannya dari bahaya tenggelam"

Mudah-mudahan cerita ini menjadi pengajarann buat kita semua. Semoga Allah menempatkan saya dan keluarga di dalam golonmgan yang memperjuanhkan agamanya. Yang sentiasa mencari keredhaanNya. Ameen .

Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...