Wednesday, March 31, 2010

Hujan Rahmat

Salam

9.00am saya sedang menghadapi peperiksaan di dalam dewan. Bertungkus lumus cuba menjawab soalan seperti mana yang lecturer saya mahukan. Saya menggaris setiap point-point penting supaya mudah dijadikan rujukan. 12pm peperiksaan itu berakhir dengan kelegaan di hati, moga-moga kelegaan ini bertahan sehinggalah saya menerima keputusannya nanti.

Pukul 2.30pm peperiksaan untuk subjek Fiqh pula menyusul. Saya meredah hujan lebat yang amat sangat. Tiba di dewan peperiksaan dalam keadaan yang amat kuyup, air menitis dari baju. Sedang saya meredah hujan, hati ini tidak putus berdoa semoga hujan dan kesejukkan ini menjadi satu rahmat buat saya. Saya memang dalam kesejukkan. Kerusi yang saya duduki turut basah, tangan yang saya letakkan di atas meja menyebabkan kertas jawapan saya lembab. Saya terkejut sketika melihat tulisan bercetak yang kembang kerana terkena air. Mujurlah peperiksan masih belum bermula, saya sibuk memerahkan air dari baju saya. Tak mahu nanti kebasahan itu menjadi gangguan.

Oleh kerana ada masalah teknikal yang membelenggu, pukul 2.45 barulah peperiksaan bermula, ada hikmahnya di situ, at least baju di kawasan lengan sudah kering dan tidak menganggu saya menjawab peperiksaan. Alhamdulillah, Allah telah mempermudahkan soalan itu untuk saya. Walaupun saya merasakan tangan saya kaku seketika (kerana kesejukan), menggigil dan terasa sukar untuk bernafas kerana kesejukkan, saya tetap boleh berfikir dengan baik. Terima kasih Allah yang Memiliki Ilmu yang Luas, kerana sedikit ilham yang kau berikan.

Selesai peperiksaan saya bertemu dengan tunang saya untuk seketika, sekadar menerima hadiah harijadi seperti yang dia janjikan. Pertemuan yang tidak mencecah lima minit itu membuahkan kebahagiaan sepanjang hari. Saya menerima dua buah buku darripada penulis yang sangat saya minati, Ust Hasrizal Jamil dan sekeping kad yang berisi kata-kata indah yang membelai jiwa.

Saya pulang ke rumah, berjumpa dengan mama yang mengikut khabar beritanya tidak boleh berjalan kerana sakit kaki. Sebak hati saya melihat mama berjalan dalam keadaan terhinjut-hinjut. Biarpun sakit yang menimpa mama tetap bersemangat menyambut kepulangan saya, cepat-cepat dia mengambil majalh Pengantin dan bertanya pendapat saya tentang gubahan hantaran yang saya mahukan serta warna baju pilihan untuk majlis resepsi nanti. Kecoh rumah itu dengan hilai tawa anak beranak, saya rasa bahagia. Kata putus dicapai, saya kemudiannya membantu mama menyediakan makan malam dan dinner malam itu terasa lebih seronok daripada biasa. Mungkin kerana rasa rindu yang dipendam. 10.30pm abah menyuruh saya memandu pulang ke UIA, katanya membiarkan saya memandu lewat malam memang merisaukan. Di Kuala Lumpur ini bermacam-macam kejadian boleh berlaku. Abah berpesan itu dan ini, lagaknya seperti saya pertama kali memandu seorang diri.

Kasih ibu dan ayah tidak akan putus, tidak kenal erti jemu dan sentiasa mekar dihati biar macam mana pun perilaku anak. Saya teringat petikan akhbar yang saya baca sementara menanti peperiksaan kedua. Seorang anak memukul dan mengejar ayahnya dengan lori kerana harta. Saya rasa mahu mengangis melihat wajah pak cik itu yang berkedut seribu, dagunya berdarah. Dia hampir pengsan melarikan diri apabila anaknya mengacah untuk melanggarnya dengan lori. Anak apakah ini? Semoga kita dijauhkan daripada sikap-sikap terkutuk seperti ini.

Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur.

Surah Nan-Nahl, Ayat 78


Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia .

Surah Al-Israa’, Ayat 23

Semoga Allah menempatkan saya dan keluarga di dalam golongan yang memperjuangkan agamanya. Yang sentiasa mencari keredhaannya. Ameen.


Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...