Monday, March 29, 2010

Friend Fisabilillah

Salam

Friend is a simple word with a big meaning and huge impact. How would you define it, is depend on how you perceive it. As for me, my perception towards friend change regularly. Every time I enter a new group or I went to a new place, the way I perceive friendship would be different. But the only way of knowing or classifying which one is true friend and which is not, is when the friendship is being tested. When you came across a situation where sacrifice and trust is on the line.

Form Abu Hurairah r.a, Prophet Muhammad (pBuh) once said; ‘A person will be influence by his friend’s habit and attitude. Therefore, you should be alert who your friend is’.

Saya mahu mengubah cara saya bergaul, mahu lebih matang dan berhati-hati. Kadang-kadang bila saya muhasabah diri, kesilapan itu juga datang dari saya. Mungkin niat saya tidak betul, mungkin juga harapan yang menggunung tinggi pada sebuah persahabatan. Ada juga saya pertikaikan tentang keikhlasan saya sendiri. Adakah saya mengharapkan balasan setelah saya sedaya upaya menjadi sahabat yang baik dalam sebuah persahabatan? Teringat saya pada petikan buku tulisan Ustaz Hasrizal yang bertajuk, ‘Bercinta Sampai Syurga’. Ada Ustaz katakan kita sepatutnya tidak lupa tentang definisi hamba, tidak seharusnya kita mengharapkan tidak diuji setelah kita melakukan kebaikkan. Jadi di sini tidak patutlah saya mengharapkan rakan-rakan saya melakukan perkara yang sama sedangkan saya hamba Allah, selayaknya saya tentu sahaja boleh di uji. Dan ini adalah bentuk ujian yang Allah berikan.

‘Sometimes, it takes your whole life to know a person’.

Saya biasa mendengar kata-kata ini ketika saya sedang leka bergelumang dengan novel-novel Inggeris. Ada betulnya di situ. Apa yang saya pelajari daripadanya adalah jangan ada expectation dalam mengenali seseorang. Ini lah yang akan membawa kepada rasa kecewa dan sedih. Sebaliknya berikan peluang pada setiap insan untuk mengekspresikan diri mereka dan terimalah mereka seadanya. Manusia itu tidak bebas dari kelemahan dan kadang-kadang dari kelemahan itu juga membuahkan rasa cinta dan sayang, rasa ingin mengambil berat dan melindungi. Saya diam seketika, mustahilkah tidak mengharapkan sesuatu. Saya akan cuba atasi kelemahan yang satu ini. Apa-apa pun tekad saya adalah mahu mengubah niat dan cara saya bersahabat. Apa jua yang dilakukan adalah fisabilillah. Moganya hajat simple ini tercapai. Sungguh pun dengarnya ringkas dan mudah, terkadang yang mudah itu la menyebabkan kita tersasar. Kerana mudahnya telah di ambil mudah. Garis pemisah nya terlampau halus, tidak jelas kelihatan. Moga kita semua tidak melepasi batas dalam setiap perkara yang kita lakukan. Dalam yang kekaburan mahupun yang terang benderang, mohon petunjuk Allah sentiasa jadi lampu dijalanan. Membantu kaki yang melangkah dan meyakinkan hati yang lemah.

Enough said. Seharusnya saya menguatkan semangat dan terus menelaah, exam pada kali ini terasa dilalui dengan dada yang sedikit sesak dan fikiran yang kurang fokus. Ya Allah, saya tahu dosa ini tidak terhitung banyaknya tapi izinkanlah saya memohon sedikit belas dan kasih sayang. Berikanlah saya ketenangan hati, ketenteraman jiwa dan tunjukkanlah saya jalan yang lurus.

Semoga Allah menempatkan saya dan keluarga di dalam golongan yang memperjuangkan agamanya. Yang sentiasa mencari keredhaannya. Ameen.

Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...