Friday, September 21, 2018

First Step of The Final Phase

Salam

Minggu lepas saya selesai mengisi borang permohonan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat PhD. Walaupun hanya mengisi borang, aura PhD tu sungguh menyengat kerana mengisi borang sahaja sudah rasa cabarannya. Hahaha. Mungkin ramai yang tertanya-tanya, kenapa perlu sambung belajar? Kenapa sekarang? Tidak kurang juga yang berseloroh memperlekehkan education saya. Huhu.
.
Jujurnya, setelah bertahun-tahun menjadi suri rumah, saya didatangi satu perasaan yang kemungkinan dialami juga oleh suri rumahtangga yang lain. I start questioning my purpose of existence. Adakah hanya untuk bangun pagi, mengemas rumah, membasuh, menjemur dan melipat kain, memasak, menjaga anak-anak, dan sebagainya.? Tambah mendesak bila rutin ini tidak pernah berubah, inilah yang saya lakukan selama 24 jam untuk 365 hari selama 7 tahun kebelakangan ini. Saya jadi tertekan, ditambah pula dengan pandangan sinis orang ramai yang memandang rendah pada suri rumahtangga. Dianggap tidak bekerja, goyang kaki di rumah dan kemudiannya bila terlihat baju baru tersarung di badan, dituduh mula mengikis duit suami. Tekanan itu makin menghimpit dan saya kira menyebabkan depressi. Oh...
.
Jadinya saya ambil keputusan mahu bekerja. Tapi disebabkan sudah beranak 4. Pekerjaan yang saya perlu cari itu, haruslah setanding dengan accounting cost, economic cost dan opportunity cost yang bakal timbul. Setelah ditimbang-timbang, suami saya tidak melihat mana-mana pekerjaan yang sesuai. Kebanyakkan pekerjaan yang ditawarkan kepada lepasan degree yang tidak punya pengalan ialah sekitar RM1.5k sehingga RM2k sahaja. Ianya tak berbaloi dengan kos nursery anak 4 orang, keperluan kereta, tambang, makan minum dan minyak. Maka saya terpaksa redha.
.
Nak dijadikan cerita, sekejap sahaja saya mampu redha. Beberapa lama selepas itu, hati saya kembali memberontak. Setiap kali saya tidur, saya akan bertanya, "Apa yang aku buat hari ini?". Saya tiada jawapan kerana merasakan rutin suri rumahtangga itu tiada signifikan. Maka, memberontaklah jiwa saya dan suami mencadangkan agar saya menyambung pelajaran dan kemudian bekerja sebagai Pensyarah. Satu-satunya pekerjaan yang menyajikan gaji lumayan untuk fresh grad...huhu. Bila saya menyambung pelajaran ke peringkat Master, saya menyedari pengajian ini bukan hanya satu jalan keluar dari kebosanan tapi ianya adalah minat saya. Saya minat untuk membaca, minat membuat pembentangan, minat perbincangan, minat mengajar dan minat juga menulis. Melihat kesungguhan saya, suami juga bersetuju, pengajian ini merupakan diri saya..ianya minat saya bukan satu alasan atau jalan keluar dari kebosanan. Dengan penuh keredhaan suami memberitahu, "Mungkin bukan tempat awak menjadi suri rumah, walaupun sebetulnya saya lebih suka begitu. Awak di rumah, menjaga anak-anak dan menunggu kepulangan saya. Tak apalah, sambung belajar sehingga ke peringat PhD, jadi Pensyarah dan kita bina keluarga yang cintakan ilmu. Keluarga ahli akademik". Dan saya merasakan satu kebahagiaan yang teramat sangat. Terima kasih suami!
.
Dan hari ini saya disini, masih lagi seorang suri rumahtangga, tapi dengan misi untuk mendapatkan segulung ijazah PhD. Saya sudah berada di langkah pertama di fasa terakhir pengajian. Doakan saya para sahabat! Mudah-mudahan jalan yang bakal ditempuh ini dipermudahkan Allah SWT. Ameen.
.
.
.
.
.
p/s: Harap tidak ada yang salah faham, saya tidak memandang rendah pada tanggungjawab suri rumah. Ketahuilah, mendidik anank-anak yang bakal menjadi khalifah dimuka bumi ini satu tugas mulia. Saya juga mahu mendidik mereka dengan acuan saya sendiri. Tapi mungkin langkah kita berbeza.. Mungkin juga saya tidak begitu keibuaan seperti kalian. Apa-apa pun, saya berharap kita saling mendoakan kebaikan, walaupun di lain lapangan. Insyaallah.




Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...