Wednesday, December 24, 2014

Nukilan Untuk Anak-Anak (Part 4)

Bayi Comel

Kalau diikutkan pada jangkaan doktor, bayi yang di dalam kandungan ini bayi perempuan dan Mama dan Abi bercadang untuk menamakan kamu Hauratul Jannah (Bidadari Syurga). Tapi seandainya sangkaan doktor meleset, semoga Abi menamakan kamu Faris Al Ahlam (Pahlawan Yang Tampan). Ketika ini, walaupun sudah 2/3 kali doktor menjangkakan bayi comel ini perempuan, Mama masih mengharapkan kamu seorang bayi lelaki agar dapat menjadi teman sepermainan Abang Haris nanti. Jangan salah faham, sekiranya kamu perempuan, syukur Mama pada Allah tidak berkurangan, begitu juga kegembiraan Mama menerima kamu sebagai anak yang Mama sayang sepenuh hati.

Mama mengandungkan kamu dalam keadaan yang teramat susah kerana sentiasa sahaja berada dalam kesakitan. Maka Mama amat bimbang Mama tidak panjang umur dan tidak punya kesempatan untuk membelai dan mencium kamu. Sedih sungguh mengenangkan kamu yang bakal lahir tanpa ibu. Nauzubillahiminzalik! Semoga Allah panjangkan umur Mama.

Mama mahu menjaga kamu, membesarkan kamu, mencium bau kamu yang tentu sahaja dapat menghilangkan apa jua jenis kegundahan. Oh, Mama benar-benar mahukan umur yang panjang untuk kamu dan adik beradik yang lain. Mahu menjaga dan mendidik kamu semua, mahu melimpahkan kamu semua dengan kasih sayang yang tidak bertepi. Mahu kamu tidak merasa keseorangan mahukan kesepian saat kehidupan sedikit menghimpit. Sungguh, Mama mahukan umur yang panjang.

Bayi comel, sungguh kesedihan ini kadangkala tidak terbendung. Ada masanya Mama terjaga di malam hari dan menangis senyap-senyap agar tidak diketahui Abi. Ada masanya juga Mama tidak dapat melelapkan mata, gelisah sahaja di tempat tidur dan sekali lagi, senyap-senyap agar tidak diketahui Abi. Tahu kenapa? Kerana tatkala rasa ajal itu sangat dekat, Mama jadi takut. Takut dengan nasib yang akan menimpa diri Mama kerana bekalan yang teramat sedikit, takut juga nasib yang akan menimpa kamu semua tanpa Mama disisi. Akhirnya rasa takut itu berlalu dengan zikir dan air mata kesedihan itu kering kerana terlalu letih dan mengantuk. Mama tidak pernah merasa selemah ini. Kewarasan yang ada sekarang adalah dari suntikan semangat dari Abi.

Abi selalu berpesan kepada Mama tatkala Mama alpa agar mendekatkan diri kepada Allah. Memberitahu Mama perkara yang Mama sendiri sudah tahu tapi mungkin tidak yakin bahawa rahmat Allah itu luas dan Allah itu Maha Pengampun. Pesan-pesan inilah yang menguatkan semangat Mama menjalani kehidupan seharian. Selain itu, melihatkan kebaikan Abi pada Mama, Mama jadi terharu. Melihatkan kebaikan itu juga mendorong Mama lebih bersemangat melawan rasa sakit agar Mama mampu, suatu hari nanti menjadi isteri yang terbaik buat Abi. Oh, Abi...yang insyallah akan menjadi penghuni syurga kerana kebaikannya kepada kita semua.

....................

Mama sendiri tidak pasti, apakah menulis post-post di blog ini satu perkara yang betul ataupun tidak. Tapi Mama bimbang seandainya Mama pergi, kamu semua tidak tahu betapa dalamnya kasih sayang Mama kepada kamu semua. Termasuklah kamu bayi comel. Walaupun Mama mungkin tidak sempat mengenali kamu, tidak dapat merakamkan detik-detik kamu meniarap, merangkak, berjalan atau mengomel seperti kakak dan abang, ketahuilah, belum pun sempat kamu dilahirkan, Mama sudah sayangkan kamu melebihi nyawa sendiri. Jadi menulis post-post ini membuatkan Mama rasa Mama dapat memberitahu kamu yang Mama sayangkan kamu semua. Semoga post-post ini juga dapat menguatkan semangat dan mengubati kerinduan kamu semua terhadap kasih sayang seorang ibu.

Mama mahukan kamu semua berada bersama-sama Islam, hidup sebagai Muslim dan bakal menjadi ahli syurga pula suatu hari nanti. Oh ya, sepanjang Mama sakit mengandungkan kamu dan anak-anak yang lain, saat Mama bersedih kerana susah mahu menamatkan pelajaran, ketika Mama kemurungan dengan dugaan dari keluarga dan rakan-rakan, Abi adalah insan yang paling membantu dan menyayangi Mama. Mama amat berharap kamu akan membalas kebaikan Abi ini dengan sentiasa menjadikan Abi sebahagian dari hidup kamu. Sungguh Mama katakan, tidak berlebihan untuk Mama beritahu kamu, kasih sayang Abi terhadap kamu adik beradik, adalah kasih sayang ayah yang paling agung pernah Mama lihat disepanjang kehidupan Mama. Hargailah Abi ya Bayi Comel.

p/s: Sehingga ke saat ini, Mama masih berdoa agar dipanjangkan umur dan diberi kesempatan untuk melihat anak-anak membesar di depan mata. Mama mahu bersama kamu, kakak dan abang menjalani kehidupan yang pelbagai liku. Mama mahu menjadi isteri terbaik buat Abi seperti mana Abi mencurahkan kasih sayangnya yang tidak berbelah bagi pada Mama. Semoga Allah perkenankan doa Mama. Ameen.

p/s: Semoga kita semua bertemu di syurga sayang~



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...