Thursday, December 25, 2014

Nukilan Cinta Untuk Suami

Salam

Sama seperti post untuk anak-anak, post ini saya tulis dengan harapan ianya menjadi penguat semangat dan pengubat rindu untuk awak andai perkara terburuk yang paling kita takuti ketika ini berlaku juga. Nauzubillah, semoga Allah perkenankan doa kita berdua.

Siapa sangka, perjumpaan singkat pada hari pertama itu bakal menimbulkan cinta sebegini hebat. Saya selalu terfikir bagaimana awak boleh sayangkan saya sebegini rupa walaupun mengenali saya dalam masa yang singkat (4 tahun usia perkahwinan). Sudahlah itu, perkenalan kita pula bermula selepas kita mendirikan rumah tangga di mana ketika itulah segala yang buruk dan lemah akan kelihatan. Tetap juga saya lihat kasih sayang awak terhadap saya melimpah ruah. Terima kasih untuk sekeping hati yang tersangat tulus dan penuh dengan kasih sayang itu. Sungguh, sesiapa yang merahmati penduduk bumi, penduduk di langit akan merahmatinya. Dan saya yakin, awak dirahmati para penduduk langit, lebih-lebih lagi yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Insyaallah.

Selalu saja kita melalui ujian bersama-sama dan setakat ini, inilah ujian terkuat kita. Dalam segala kesempitan masa, wang dan ruang, Allah uji juga dengan kesempitan kesihatan walaupun usia masih lagi muda. Saya mohon maaf atas segala kesukaran yang awak hadapi dalam menempuh kehidupan seharian. Pengorbanan awak dari pagi sebaik sahaja mencelik mata sehinggalah ke malam hari, ketika saat awak mahu melelapkan mata, saya doakan Allah hitung semuanya dengan sangat halus dan membalas semuanya dengan kenikmatan syurga. 

Di sepanjang kehidupan saya, saya belum pernah melihat seorang suami bekorban seperti mana awak bekorban. Awaklah lambang cinta agung buat saya. Semakin hari, semakin saya berharap Allah memanjangkan umur saya agar saya boleh berkhidmat dan penyokong perjuangan awak. Saya mahu awak merasai (bukan sekadar tahu) cinta saya pada awak juga tidak kurang hebatnya. Semoga Allah perkenankan permintaan ini. 

Awak, seandainya saya tewas dalam perjuangan melahirkan permata kita yang keempat ini, saya mohon awak redha dan halalkan kesemuanya. Bukan hanya pada nafkah zahir dan batin yang terkurang dan tidak sempurna untuk awak tapi semua hak awak yang secara sengaja dan tidak sengaja dikorbankan. Andai yang terburuk itu berlaku juga, awak kuatkanlah semangat dan didiklah anak-anak kita agar menjadi bekalan akhirat buat kita berdua. Saya percaya dengan asas agama yang ada di dada awak, insyallah anak-anak saya juga akan baik agamanya. Insyaallah. Saya tidak ada syarat mahupun harapan lain, awak jalanilah kehidupan sebaik mungkin. Penuhilah keperluan awak tanpa perlu merasa serba salah pada saya. Saya meredhai semuanya. Semoga Allah berikan kebaikan pada awak dunia dan akhirat. Semoga Allah lorongkan awak kepada jalan perjuangan seperti yang awak mahukan. Ameen.

p/s: Ingat perbualan tempoh hari? Saya memberitahu awak yang saya merelakan awak berkahwin lagi seandainya saya mati dan awak berseloroh bertanya berapa lama masa untuk kahwin lagi. Ya, waktu itu kita ketawa dengan pertanyaan awak itu tetapi secara jujurnya saya tidak punya had masa. Dengan anak-anak yang masih kecil, penulisan thesis awak yang masih berjalan, kahwinlah bila-bila masa yang awak mahu. Cuma harapan saya carilah isteri yang mampu menjaga anak-anak kita sebaik mungkin. Saya tidak mensyaratkan sempurna kerana hanya kasih ibu tidak ada galang gantinya, cukuplah dia berbuat baik pada anak-anak saya. Dan awak....sayangilah anak-anak kita walaupun awak punya anak yang baru nanti.

p/s: Sekiranya mampu, siapkan juga thesis PhD awak ya, kerana itu impian saya yang tidak akan terkubur.

p/s: Saya doakan awak bertemu dengan isteri yang baik (seandainya awak memutuskan untuk berkahwin lagi), tapi saya tetap juga berdoa, di dalam mahligai awak di syurga nanti, masih ada tempat untuk saya menjadi bidadari buat awak. Saya mahu menyintai awak, dunia dan akhirat!

p/s: Sehingga ke saat dan ketika ini saya masih lagi berfikir, kebaikan apalah yang telah saya lakukan sehingga Allah memberikan saya rezeki suami yang baik seperti awak. Syurga selayaknya untuk awak!



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...