Tuesday, April 5, 2011

C.A.N.T.I.K

Salam

Semakin hari semakin pelbagai fesyen yang dipamerkan. Semakin mendedahkan aurat dan semakin tidak mengikut syariat. Tidak cukup dengan itu, ada juga fesyen yang tidak masuk dek akal dan melepasi batas kesopanan masyarakat. Betapa kita sudah jauh terpesong dari jalan yang benar.

Makin terdedah, makin kita mendefinisikannya sebagai cantik. Makin banyak yang tertonjol dan menonjol, semakin kita rasakan mengikut peredaran masa. Semakin lama, semakin kita jimat 'kain', saya bimbang menjelang tahun 2020, kita semua sudah 'berbogel' kerana mengikut peredaran zaman.

Kadang-kadang saya geleng kepala melihat FB rakan-rakan yang dahulunya cantik dan sopan tapi kini seksi dan hilang seri. Kalau dulu wajah tampak bercahaya, kini semuanya nampak kusam walaupun ditepek dengan bedak tebal dan baju yang mahal. Semuanya pelaburan yang sia-sia. Cantik pun tidak, pahala lagikan pula.

Kita terlampau selesa dengan keadaan Malaysia yang tidak ada bencana. Jadinya agama ditinggalkan. Rasuah dibiarkan melarat, suruhan agama hanya ikut bertempat. Yang mana kita rasa mudah kita ikuti, yang mana dirasakan payah kita pandang sepi. Islam hanya pada nama. Saya bimbang benar andai Allah mentakdirkan kita bukan sekadar tidak hidup dalam Islam, malah Islam pada nama pun tidak lagi.

Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mu'min, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas , lagi Maha Mengetahui.

Al-Maidah, Ayat 54

Sekarang bila disebut saja Melayu, maka Islamlah agamanya. Sehingga kita ambil kesempatan. islam yang mudah, dimudah-mudahkan. Andai satu hari nanti firman Allah ini jadi kenyataan, maka siapakan yang rugi? Islam tidak memerlukan kita. Setiap pelusuk dunia ada penganutnya, setiap saat dan ketika azan akan dilaungkan. Islam memang tidak memerlukan kita. Kita yang memerlukan Islam!


Ini potret gadis-gadis cantik yang benar-benar cantik walaupun bertdudung litup. Tidak perlu pada 'pendedahan eksklusif pun tetap nampak anggun, malahan dikurniakan pahala pula kerana mengikut syariat. Apa alasan kita untuk saling berlumba-lumba, buka-membuka? Untuk dosa kering semata-mata? Cantik pun tidak tapi dosa semakinberlambak-lambak.

Nauzubillahimimzalik. Semoga kita semua dijauhkan daripada godaan syaitan durjana dan nyalaan api neraka yang sememangnya marak menyala.

Semoga Allah menempatkan saya dan keluarga di dalam golongan yang memperjuangkan agamaNya. Yang sentiasa mencari keredhaanNya.


Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...