Friday, December 3, 2010

Bakat Menulis Turun Menurun

Salam

Mungkin Mama dan Abah bukanlah seorang yang suka berkarya tapi entah dari mana rasa mahu menulis sentiasa meluap-luap dari diri kami adik beradik. Dari dulu lagi, saya dan adik-adik ada koleksi cerpen dan sajak sendiri. Kami mengarang dan lebih senang menyatakan emosi kami dalam bentuk tulisan. Saya ingat bagaimana saya menjumpai nota Syahida yang tidak puas hati, luahan perasaan 'cinta' Amirul, sajak Dalila yang puitis dan nota-nota kecil pada buku bila Syaza ke'boring'an. Kelakar sungguh, semuanya berbakat dan berseni.

Tapi dalam kami berlapan Fadli dan Farhana tidak mempunyai minat yang sama. Saya tidak terkejut, mereka memang nampak tidak berseni. Madah pujangga ini memang bukan bidang mereka. Nana lebih suka menyembunyikan emosi dengan lawak yang berpanjangan manakala Fadli suka berdiam diri. Adik bongsu saya masih belum lagi menunjukkan bakat, masih terlalu muda rasanya.

Walaupun bentuk penulisan mereka tidaklah sebegitu professional namun setiap perkara memerlukan latihan. Saya percaya, dari penulisan biasa-biasa dan sekadar suka-suka akan membawa kepada bentuk penulisan professional dan berbakat. Semoga penulisan mereka sentiasa membawa ke arah yang betul, memberi manfaat kepada orang lain (secara langsung mahupun tidak langsung) dan akhir sekali mendapat keredhaan Allah.

Syahida


Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...