Monday, November 1, 2010

Westernized itu Civilize?

Salam

Topik ini mengambil tempat di antara saya dan suami ketika suami pulang makan tengah hari Alhamdulillah, dia menyukai cubaan kali pertama saya memasak Singgang Daging. Credit to Wana Yusuf kerana saya mencuba resepi dari situ. Kata suami, 'Ini masakan yang 2nd sedap selepas Daging Black Pepper'. Saya senyum lebar, puas hati dengan pujian suami. Maklum saja la, saya ini bukannya 'Gadis Melayu Terakhir', bab memasak ini bukan bidang saya.

Berbalik kepada topik yang dibincangkan, saya melihat keadaan ini semakin serius dikalangan masyarakat kita. Bila mengikut tradisi sahaja, mula lah dikatakan kekampungan. Jadi yang berbudaya barat (speaking, makan makanan western, berfikiran barat), barulah di sanjung dan dikatakan moden dan up to date. Sungguh tidak ada jati diri. Apa? Kalau saya cakap Melayu, pakai Baju Kurung dan makan Budu, tidak bertamadunkah? Tidak moden dan mengikuti perkembangan semasa? Saya bosan melihat mereka yang hanyut dengan agenda barat. Terikut-ikut sangat sehingga lupa dimana bumi dipijak. Jujur saya katakan, tidak ada apa yang boleh dibanggakan jika kita tidak ada jati diri. Yang sedang 'kamu' semua banggakan itu bukanlah budaya kita tetapi budaya Mat Saleh, penjajah yang dulunya kita usir dan kini kita biarkan dia menjajah pemikiran kita sepenuhnya. Ada suatu ketika, ada pula yang mempersoalkan tentang adab makan. Bukankah mengikut adab, sudu di pegang dengan tangan kiri? Jadi macam mana? Biar saya tanya kembali, mahu ikut ada atau mahu ikut agama? Jangan mudah menerima tanpa berfikir, buat apa lah mahu diagungkan hukum yang manusia cipta, sedangkan Allah sudah meletakkan garis sempadannya.

Jujur saya katakan, Malaysia ini boleh di katakan sebagai extremist yang melahirkan extremist. Semakin ramai yang bertudung, tapi dalam masa yang sama semakin ramai juga yang mendedahkan aurat mereka, malahan lebih ber'telanjang' daripada dulu. Kumpulan-kumpulan usrah semakin banyak seperti cendawan yang tumbuh selepas hujan, begitu juga dengan anak-anak luar nikah yang lahir mengikut musim. Bak kata seorang teman, 14/2 Valentine, makanya 9 bulan selepas itu, yakni bulan 11, pasti ramai bayi luar nikah yang akan dilahirkan. 1/1 tahun baru, bulan 9, bulan kelahiran anak tahun baru. Satu hakikat yang menyakitkan.

Saya sendiri sedang mengalami transformasi, sedang berhijrah, dari satu keadaan kepada keadaan yang lebih baik. Saya dalam proses memahami dan mengambil peduli. Jujur saya katakan, dulu saya seorang yang ignorance, apa nak jadi dengan dunia ini jadilah, janji saya dan keluarga dalam keadaan yang baik. Munkin ini juga pemikiran kebanyakkan daripada kita. Asal punya kerja, punya tempat tinggal, cukup makan minum, anak-anak bersekolah, keluarga tidak porak peranda, maka apa nak jadi, jadilah. Biarlah pemimpin rasuah dan sebagainya janji tidak ada kena mengena dengan kita. Betul ke tak ada kena mengena? Kita hanya mengundi, jadi tak berdosakan undi sesuka hati?

Back to the topic, apa yang ada dengan budaya barat? Budaya yang tidak percaya dengan institiusi perkahwinan, kata mereka perkahwinan itu adalah 'Legal form of slavery'. Sunguh, saya bukan tersangat anti sehingga tidak memandang langsung tentang kebaikkan yang mereka ada, cumanya sikap rakyat kita yang terlalu berbudaya di bawah pengaruh barat sehingga menjadi seperti 'kacang lupakan kulit' menjengkelkan saya. Mahu adapt dengan apa yang mereka ada? Tapis dulu, jangan diambil 100%, ini tidak, apa dikatakan barat, itulah yang betul. Bila dikata 'Wine is healthy because its antioxidant', maka kita pun percaya. Saya tidak percaya langsung! Mungkin anggur antioxidant, tapi kalau sudah diperap sehingga mengeluarkan gas yang memabukkan, masih antioxidant lagikah? Kalau inilah pemikiran anak muda kita, saya tidak ragu, andai suatu hari nanti ada saintis yang mengatakan mereka telah menjumpai cara untuk membunuh cacing yang berada didalam babi, maka akan ada yang memakan babi. Dengan alasan, sebab babi diharamkan telah pun dihapuskan. Nauzubillah, semoga kita semua dijauhkan dari kejahilan dan tipu daya orang-orang kafir.

Kalau Allah kata haram, maka haramlah ia. Allah yang mencipta manusia, tentu lah Dia lebih tahu tentang kita. Melainkan 'anda' tidak percaya yang kita dicipta oleh Allah SWT. Saya mahu mengulas lebih panjang, mahu mengutarakan lebih banyak pendapat tapi serasa saya, kalau terlampau panjang mungkin tidak akan dibaca. Jadi, InsyaAllah, di lain lembaran.

Semoga Allah menempatkan saya dan keluarga di dalam golongan yang memperjuangkan agamaNya. Yang sentiasa mencari keredhaanNya.

Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...