Monday, November 1, 2010

Memori-Membesar

Salam

Semenjak dua menjak ini, isu serius saja yang saya bangkitkan. Mungkin saya semakin dewasa :p Boleh jadi juga kerana banyak membaca, maklum lah, musim exam sedang menguasai suasana. Jadinya terbawa-bawa, hingga pemikiran saya juga semakin serius. Tapi seronok juga menjadi dewasa, rugi pada sesiapa yang enggan menerima takdir. Jadi orang dewasa punya kelebihan yang tersendiri, mungkin kanak-kanak itu lebih santai hidupnya, kurang tekanan tapi itu maknanya kurang juga mengenali dunia. Dunia yang membentuk siapa kita, dunia yang menentukan di mana kita bila dunia ini tiada.

Mari hulurkan tangan ringankan beban. (?) Saya mahu berehat seketika dari tekanan yang melanda, mahu santai-santai dalam meluang masa. Mata saya sedikit kuyu, saya telah keraskan hati untuk study secara fokus untuk 3 jam lamanya. So sekarang, masa rehat untuk 2 jam seterusnya. (Amboi!) Bukan apa, kalau dulu hidup bujang boleh la berehat untuk sejam, tapi sejak bergelar isteri, bila berhenti membaca maknanya masa untuk mengemas dan memasak pula. Kena pandai bahagikan masa OK. (pesanan untuk diri sendiri -_- ) Conclusion, kalau membaca fokus sungguh-sungguh, kalau mengemas dan memasak buat betul-betul.

Ya, baru-baru ini saya semakin banyak ber'blog walking' bila mahu menghilanglan stress. Jadinya semakin banyak blog 'Hot Wife' yang saya jumpa. Ada yang menarik hati, dan ada juga yang saya rasa tidak kena dengan jiwa saya. Apa pun yang pasti saya memang happy membaca kisah isteri-isteri yang lain. Sangat sweet dan buat saya rasa ada ramai sangat geng. Sangat la seronok. Ada juga yang menulis pengalaman yang sangat berguna, pengalaman 'pregnant', memasak, perihal anak-anak dan pengurusan rumah tangga. Mungkin macam sangat terhad saja pembacaan saya, semuanya mengenai mereka yang telah berkahwin.

Tapi to be honest, bila perempuan dah kahwin, memang suami dan anak itu dunia dia. And the truth is, mmg diaorang akan happy dengan semua ini. Eventhough ramai yang kononya suka merungut, "betul ke aku nak kahwin ni, dah puas ke aku hidup membujang", "dah bersedia ke aku nak lepaskan kebebasan aku". Satu je respond saya. Sebab korang semua tak tahu, mendedikasikan diri untuk suami dan keluarga itu lebih worth dari kebebasan yang korang semua fikir. Kalau tak, korang pun akan agree dengan saya. Lagipun kalau kahwin, bukannya kena berkurung dalam rumah and tak boleh keluar langsung. Boleh jer. Saya siap pergi jalan-jalan rumah kawan lebih aktif dari sebelum kahwin.

OK, cukup dengan promosi "Mari Kahwin Muda". 2/3 hari yang lepas, memori saya di Sek Ren Keb Ampang kembali menjengah. Bukan kerana mimpi-mimpi indah tapi kerana kehadiran kawan-kawan sekolah ketika di darjah 1 dan 2 menegur saya. Jujur saya katakan, saya tidak pernah terfikir untuk bertemu kembali dengan mereka, kerana sewaktu perpisahan itu berlaku, kami terlalu muda. Mungkin muka pun tak mampu lagi nak dicam. Bayangkan, waktu saya berpindah itu, tidak ada langsung sesi bertukar alamat atau nombor telefon. Saya terlampau naif untuk mencari jalan untuk mengekalkan silaturrahim. Alhamdulillah, teman-teman saya tidaklah se'ntah apa-apa' seperti saya. Mereka mencari saya di FB dan yang paling mengharukan, mereka mengecam saya. Mungkin kerana wajah yang tidak berubah sedangkan mereka semakin anggun bergaya. Sungguh, saya rasa pertemuan semula ini rancangan Allah. Pasti ada hikmah yang besar disebaliknya.

Ya, dalam pada sesi cam mengecam, ramai yang menegur wajah saya yang makin tembam dan secara mengambil hatinya menyambut statement itu dengan menambah. 'maklumlah, orang bahagia ada suami'. Saya tidak mengambil hati, jauh sekali nak membawa diri sekali lagi. Apa yang dikatakan itu benar belaka, penimbang sendiri jadi bukti. Berat badan saya naik 2KG. Haih, sebulan sebelum kahwin naik 1KG, 5 bulan selepas kahwin naik 2KG. Janganlah nanti selepas deliver baby naik 10KG. Saya mahu mengekalkan keanggunan. (anggun ker? TetTtttt..!!). Jujurnya, memang itu impian saya, mahu kekalkan bentuk tubuh ideal walaupun sudah beranak 8. (8? Ramainya!) Mampukah saya? Sama-samalah kita berusaha dan berdoa.

Semoga Allah menempatkan saya dan keluarga di dalam golongan yang memperjuangkan agamaNya. Yang sentiasa mencari keredhaanNya.



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...