Monday, November 29, 2010

Beriadah

Salam



Semalam saya dan famili berkelah di Ulu Yam. Alhamdulillah, memang betul-betul seronok. Lama rasanya kami tidak meluang masa sebegini. Berbaloi semua jenis rasa yang terbit bila merancang perkelahan ini. Maklumlah, Abah dan Mama lebih selesa berada di rumah. Saya membebel beberapa kali "Time ini la kita semua nak bersama-sama, sekarang semua dah besar-besar. Susah nak berkumpul". Akhirnya berjaya memaksa mereka memujuk hati untuk mengerah tenaga beriadah bersama-sama. Akhirnya, bebelan membawa kepada kebaikkan :)

Tidaklah seteruk yang saya gambarkan, sampai saja di Ulu Yam, Mama bertukar riang. Serasa saya kalau tidak kerana tidak membawa baju, Mama tentu sahaja akan pergi merendam-rendam kaki yang akhirnya membawa kepada merendam-rendam badan juga. Maksu yang sememangnya sporting, melayan che' (nenek) saya yang turut bersemangat mahu beriadah. In fact, che' nampak lebih semangat dari kami semua. Sewaktu semua orang sedang riuh menyusun bekalan untuk dimasukkan ke dalam kereta, Che' menuruni anak tangga dengan penuh glamour. Saya tersenyum, biarlah, kalau Che' happy makanya mood kami semua pun akan happy. Oh ya, kesian Abah yang tidak berapa sihat hari itu. Abah hanya datang ke Ulu Yam untuk tidur memandangkan suhu badan Abah yang semakin tinggi. Syafakallah Abah. (^_^)

Suami saya yang bakal menduduki peperiksaan (Comprehensive Exam) pun tidak ketinggalan untuk mandi-manda dan menangkap gambar selepas dia meluang masa membaca. Penat kami adik beradik berposing, suami saya tidak jemu menangkap setiap moment bermakna kami adik beradik. Riuh rendah Ulu Yam dengan gelak tawa kami. Saya rasa seperti melepas gian pun ada :p Bila Mama lihat saya bersungguh mandi, saya komen ringkas "Oleh kerana saya menamatkan zaman bujang saya awal, maka saya menikmati zaman muda saya sepenuhnya". Mama ketawa, faham benar dengan perangai kebudak-budakan saya.

Alhamdulillah, besar ertinya sesi riadah ini untuk saya. Sungguh, memang saya baru sahaja berpindah dari rumah Mama tapi rindu saya pada adik-adik kadang-kadang sehingga membawa kepada mood yang tidak baik. Walaupun tidak jelas di mata tapi saya tahu, marah-marah saya atau sensitiviti saya pada hari tertentu adalah kerana rindu yang membuak-buak. Sebagai contoh pada raya yang lepas, itu kali pertama saya beraya tanpa keluarga. Saya beraya di rumah mertua. Akibatnya bila balik ke KL, saya menangis secara serius di depan TV bila iklan yang berkisarkan ibubapa di paparkan. Saya memang begitu, beremosi, seperti dakwaan suami. Tapi kerana emosi inilah, saya rasa dia makin sayangkan saya (^_-) InsyaAllah.

Semoga Allah menempatkan saya dan keluarga di dalam golongan yang meperjuangkan agamaNya. Yang sentiasa mencari keredhaanNya.



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...