Tuesday, March 9, 2021

Mac Bulan Istimewa

Salam

Esok hari kelahiran Abah. 10 Mac 1961. Kami adik beradik sudah merancang membuat kejutan harijadi untuk Abah. Semuanya sudah diatur dan diharapkan dapat berjalan dengan lancar. Sedikit gementar juga, maklumlah esok tetap menjadi tukang masak utama walaupun berada dalam keadaan sedikit kurang upaya tapi tak ada jalan lain. Adik beradik yang lain punya komitmen, saya hanya di rumah. Menguruskan anak-anak dan menulis thesis, jadi fleksibiliti masa itu ada. Semoga esok berjalan lancar dan Abah gembira dengan kejutan kami.
.

.
Hari ini juga saya telah membalas surat tawaran dari MARA. Syukur alhamdulillah dimurahkan rezeki untuk pengajian kali ini. Lama saya menunggu maklum balas dari MARA, dari bulan September 2020 kalau tak silap. Hampir sahaja redha dengan keputusan universiti yang mahu memberi saya status "Lulus Bersyarat" kerana gagal membayar yuran. Dua kali "Lulus Bersyarat" akan diberhentikan. Jadinya ianya sesuatu yang serius dan seminggu juga saya termenung mengenangkan nasib mahu menerima status itu sedangkan saya baru sahaja selesai menghadiri Colloquium 3 dan telah mendapat kelulusan untuk terus ke Proposal Defense. Kata examiner, dengan beberapa pembetulan, saya sebetulnya sudah bersedia untuk Proposal Defense. Satu langkah besar dalam proses menyiapkan PhD. Syukur alhamdulillah walaupun kalut juga menyiapkan pembetulan. Jadi berbalik pada cerita meleret-leret saya, 2 hari sebelum tarikh tutup laporan akhir semester, MARA menghantar surat tawaran mengatakan kesudian mereka menawarkan pinjaman boleh ubah untuk saya di mana, jika saya menamatkan pengajian seperti yang dijadualkan (tidak extend) saya hanya perlu membayar 25% dari jumlah asal pinjaman. Jika terdapat extension, 50% daripada jumlah pinjaman perlu dibayar. Alhamdulillah thumma alhamdulillah, petang itu juga, setelah suami bercakap dengan kakitangan Pusat Pengajian Siswazah, saya dibenarkan menghantar laporan akhir semester walaupun yuran pengajian masih belum diterima pihak universiti. Maka saya menerima status "Lulus Teruskan Pengajian". Syukur..
.
Gambar kenangan menulis thesis di pejabat suami kerana mahu menimikan sunyinya sebuah perjalanan PhD. Hahaha
.
Satu lagi khabar gembira ialah anak-anak telah pun memulakan persekolahan sesi 2021 kelmarin (8 Mac). Semangat dia tu lain macam, mudah sahaja semuanya dikejut bangun pagi. Tapi disebabkan sudah lama tidak bersekolah, malam hari jadi terlalu memenatkan. 9pm anak-anak dah mula layu, perlu dikerah menyiapkan jadual dan solat Isyak. Penat bersekolah. Dari 7-30am hingga 5pm tentulah menggunakan banyak tenaga mereka. Tambah pula masih teruja dapat ke sekolah, masih belum puas melepas rindu pada kawan-kawan dan guru. Tak dapat saya bayangkan hyperactive nya mereka disekolah. 
.
Hari pertama sekolah tahun 2021.
.
Apa-apa pun , saya sudah punya jadual baru. Semakin banyak masa untuk fokus pada thesis. Azamnya akhir Mac saya boleh hantar permohonan untuk Proposal Defense. Walaupun berulang kali main supervisor, Dr. Ummi memberitahu, "Jangan tunggu perfect", hati saya masih tidak sedap. Masih mahu membetulkan, menambah, menajam dan sebagainya. Jujurnya saya malu jika ditegur terlalu banyak ketika Proposal Defense nanti, bimbang orang melihat saya seolah-olah membuat kerja acuh tidak acuh kerana banyak kesalahan. Tapi co-supervisor, Dr. Azreen Jihan selalu menasihatkan, "PhD ini tidak akan sempurna, sehingga selesai viva nanti ia tetap tidak akan sempurna. Jadi, ketidaksempurnaan itu tak apa. Hantar sahaja, biar examiner lihat thesis kita dengan 'fresh eyes' dan berlapang dada, biar mereka menambah baik kerja kita". Saya perlu cari kekuatan ini. Mahu menyempurnakan PhD yang tidak mungkin sempurna sebenarnya membuang masa. Seperti yang Dr. Hayrol ingatkan juga, "Siapkan dulu PhD, kemudian barulah fikir nak buat kajian bombastik kebabom sekalipun". Oh Allah, tajamkanlah akal saya dan berikanlah saya ketekunan dan keazaman untuk menyelsaikan sedikit pembetulan lagi dan kuatkan dan tetapkanlah hati saya untuk terus Proposal Defense. Tak mahu bertangguh lagi. 29 Mac ini saya akan masuk sem kelima!!!
.
p/s: Tahun ini saya 34 tahun. OMG aging! Hahaha. Semoga bersama umur yang semakin meningkat ini, Allah berikan ilmu yang bermanfaat, akhlak yang semakin baik, Iman yang teguh, rasa sabar, redha dan qanaah dengan segala rahmat dan kasih sayang yang Allah curahkan. Yang baik-baik sahaja hendaknya.
.
p/s: Siapa pun kalian (yang membaca), doakan saya!
.
34 tahun, 4 anak. Harap masih kelihatan muda 😂



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

2 comments:

  1. semoga success rab dan berjaya mengejar impian.. kalau la kita serajin dan sepandai rab,hahaha~

    ReplyDelete
  2. Ya Allah, ada lagi yang membacanya. Thank you Eyqa..

    p/s: Eyqa tak apa..tak payah nak buat PhD banyak dah kerja buat kan. Kita ni suri rumah tak buat apa, buat PhD la..hahaha

    ReplyDelete

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...