Tuesday, July 21, 2020

SOP Baru Sesi Persekolahan Julai 2020

Salam

Alhamdulillah, pagi tadi baru jer selesai menghadiri meeting SOP pasca Covid19 untuk pembukaan sekolah pada 22 Julai 2020 nanti. 2 hari lagi. Berfikir panjang juga saya dibuatnya. Maklumlah dah lama tak jumpa kawan, mestilah anak-anak semua excited tapi penjarakkan sosial dan pembatasan sentuhan perlu dipraktikkan. Harap anak-anak dapat berdisplin melaksanakan SOP yang ditetapkan sekolah. Ibubapa pun perlu main peranan. Menyediakan kelengkapan dan keperluan sekolah anak secukupnya dan tanpa jemu berpesan pada anak-anak untuk mematuhi SOP.
.
Hasil dari meeting pagi tadi, secara ringkasnya saya merumuskan 12 point penting yang perlu dipatuhi. Mungkin susah pada awalnya tapi tidak mustahil.
.
1. Sanitizer, sapu tangan/tisu, wipes dan plastik kecil (utk sampah) bawa sendiri untuk kegunaan anak-anak.
2. Peralatan makanan (sudu/garfu) perlu bawa sendiri. 
3. Peralatan sekolah yang tertinggal akan dibuang.
4. Wajib pakai mask dan duduk tetap (tak boleh bersentuhan dengan kawan, pergi membuang sampah, mengasah pensel dan sebagainya) di meja yang ditetapkan. 
5. Peralatan menulis/buku/bekal atau duit belanja yang tertinggal tidak dibenarkan dihantar semula oleh ibubapa ke sekolah.
6. Digalakkan untuk membekalkan duit belanja yang cukup dan tepat untuk meminimakan pertukaran wang dan sentuhan.
7. Waktu persekolahan Isnin/Selasa/Khamis 9.30am-5.30pm, Rabu 12.00pm-5.30pm, Jumaat 2.00pm-6.00pm. Waktu pulang anak-anak akan dilepaskan secara berperingkat bagi mengelakkan kesesakan.
8. Tidak ada lagi waktu makan tengahari. Ibubapa digalakkan membekalkan makanan tambahan untuk anak-anak kerana senggang waktu rehat bagi sesi pagi dan sesi petang cecah 5 jam.
9. Murid perempuan diminta untuk membawa telekung sendiri tetapi sejadah tidak dibenarkan bawa ke dalam sekolah. Hanya ada peruntukan masa untuk solat Zohor sahaja. Anak-anak diminta untuk solat Asar dirumah kerana masa disekolah tidak mencukupi memandangkan pelaksanaan SOP seperti pengambilan suhu dan pelepasan murid-murid pulang secara berperingkat telah mengambil masa PDP.
10. Anak-anak yang tidak hadir ke sekolah perlu memberi surat kepada sekolah dan pembelajaran akan dilakukan secara atas talian. Ibubapa wajib memastikan anak-anak menyiapkan kerja sekolah yang diberikan sepanjang ketidakhadiran ke sekolah.
11. Murid-murid diwajibkan memakai uniform sekolah setiap hari. Tiada lagi pakaian PJK atau sukan kecuali dimaklumkan. Pakaian uniform tersebut perlulah diganti setiap hari (tiada pengulangan baju untuk hari seterusnya. Samada pakai baju baru atau cuci baju semalam untuk dipakai hari ini).
12. Anak-anak yang didapati demam secara tiba-tiba pada waktu persekolahan akan di tempatkan dibilik isolasi dan ibubapa perlu membawa anak pulang dengan kadar segera. Jika anak-anak sudah pun menunjukkan gejala dirumah, ibubapa dilarang menghantar anak-anak ke sekolah.
.
Petang itu bergegaslah kami ke Aeon Nilai, membeli keperluan seperti sapu tangan, sanitizer mini, baby wipes (dalam small packaging), beg bekal dan sebagainya. Tak kurang juga peralatan menulis yang entah ke berapa kali top up. Aduhai, mewahnya anak-anak ini. Malamnya anak-anak dah mula gelisah, tak sabar mahu ke sekolah. Tapi jujurnya Mama sedikit keberatan sebab kes baru Covid19 hari ni cecah 21 orang dengan rekod 15 kes tempatan dan 1 dari kes tersebut ialah di Negeri Sembilan. So macam mana ni? Homeshooling dulu dan pantau keadaan semasa atau usaha ikut SOP yang ditetapkan dan tawakal pada Allah SWT? Hurm....




Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...