Monday, May 13, 2019

Se-Semester di USIM

Salam

Alhamdulillah, seminggu sudah kita semua melalui bulan Ramadhan. Saya menjalaninya sebagai seorang pelajar doktorat di sebuah IPTA yang tidak berapa mahsyur. Jarang saja kita dengar nama USIM  disebut-sebut sebagai universiti pilihan untuk melanjutkan pelajaran. Orang ramai lebih teruja kalau menyebut Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Universiti Malaya (UM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Tapi disinilah saya, berteleku dan menimba ilmu. Saban hari menjalani ibadah puasa dan menikmati damainya USIM sambil membiarkan jari jemari ini sedikit-sedikit mengetuk papan kekunci. Sejujurnya progress proposal saya sedang ditangguhkan buat beberapa ketika kerana sedang menumpukan perhatian kepada tugasan kelas Research Methodology dan Data Analysis. Sedikit ralat juga mahu menyiapkan assignment quantitative sedangkan saya seorang yang ber-methodology qualitative. Bukan tidak mahu menimba ilmu tambahan tapi pada saya, untuk menepati keperluan menamatkan PhD, biarlah kebolehan dan ilmu yang saya dalami itu membantu saya menghabiskan PhD terlebih dahulu. Itu fokus saya. Selesai PhD nanti, insyaallah tidak terbeban mahu menghadiri kursus-kursus method kajian quantitative.
.
Dalam masa yang terhad ini, tinggi harapan saya untuk membahagi masa dengan bijak. Tidak perlu rasanya menghadiri semua kurus yang ditawarkan fakulti walaupun harga yuran yang dikenakan sangatlah berpatutan. Bukan menyombong, memandang remeh pada sesetengah keilmuan tapi lebih kepada bimbang melebihi kemampuan diri. Saya ini bukanlah orang bijak pandai, saya hanya boleh fokus satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Pada saya, lebih baik saya benar-benar memahami dan mempelajari keperluan research method qualitative berbanding saya mengejar semua kelas method yang ditawarkan. Sudahlah memerlukan peruntukan masa hampir sepanjang hari, perlu tumpuan dan pemahaman yang tinggi pula. Sudahnya semua ini tidak akan digunakan lagi. Mungkin 3/4 tahun kemudian barulah perlu ditekuni semula. Jadi saya memilih untuk fokus dan memberi perhatian pada skill yang digunakan pada masa dan ketika ini.
.
Hujung Mei nanti Ramadhan bakal berakhir, begitu juga dengan semester pertama saya. Saya kira, saya agak berpuas hati dengan progress perngajian saya. Walaupun proposed proposal masih belum konkrit, bayangan tu sudah ada. Saya hanya perlu memperbaikinya dengan banyakkan membaca kajian yang lepas dan buku-buku ilmiah yang berkaitan dengan method kajian dan theory yang saya gunakan. Semoga Allah permudahkan semuanya. Ameen.



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...