Wednesday, December 13, 2017

MBA

Salam

If you read the tittle as Master in Business Administration, then you are in the right track. If you read it as something else, silalah kembali ke pangkal jalan. Hehehe. Ya, dah hampir setahun saya menyambung pelajaran ke peringkat Master. Walaupun di awal perancangan ada yang mengutarakan kerisuan, saya tersangat bersyukur dengan tekad dan keyakinan yang Allah kurniakan kepada saya. Ia sebuah perjalanan yang bersimpang siur, penuh dengan cabaran dan kerja-kerja tambahan tapi ianya memberi makna dalam kehidupan saya. Dulu rutin sebagai seorang suri rumah sepenuh masa memang berkisarkan tentang rumah tangga dan anak-anak sahaja. Celik sahaja mata saya sudah merancang kerja rumah mana yang perlu diselesaikan dahulu, menu dan resepi yang ingin saya cuba dan juga aktiviti yang mahu dilakukan bersama dengan anak-anak. Semuanya tidak pernah selesai sehinggalah mahu melelapkan mata. Saya percaya semua ibu dan suri rumahtangga berkongsi perasaan yang sama. Cuma mungkin saya sedikit berbeza, 'keibuan' saya tidak sebegitu tinggi. Rutin ini kadang-kadang menjadikan saya tertekan dan ada masanya saya berasa tumpul. Jadi berkali-kali juga saya nyatakan pada suami, saya perlu berbuat sesuatu signifikan dalam kehidupan saya. Dan berkali-kali juga suami menceritakan tentang betapa besarnya pahala seorang isteri yang menjaga perihal rumahtangga. Saya akur seketika dan kemudian jiwa saya meronta semula dan suami mengendurkannya dengan nasihat yang lain pula.

Tapi hati saya bagai mempunyai satu api keinginan yang tak pernah padam. Saya memberitahu suami, saya mahu melakukan sesuata yang besar dan bererti dalam kehidupan saya. Jangan salah faham, sebetulnya menjadi suri rumah, menjaga makan pakai suami dan mendidik anak-anak itu sangatlah memberi impak dalam kehidupan. Kalaulah tidak kerana ketabahan ibu-ibu mendidik anak-anak menjadi manusia, mungkin kita akan dilimpahi dengan manusia yang tidak berguna yang membuat merosakan dan mendatangkan bahaya. Tapi seperti yang saya katakan tadi, naluri 'keibuan' saya mungkin tidak sekuat wanita yang lain. Saya merasakan menjadi suri rumah sahaja tidak cukup untuk saya. Suami menghela nafas panjang dan memberitahu saya, sesetengah orang itu ditakdirkan dengan sesuatu yang berbeza, dan bilama minatnya diletakkan ditempat yang betul..dia akan menjadi hebat. Dan saya...mungkin tidak patut 'diletakkan dirumah'. Jadi, dengan perasaan yang bercampur baur, saya membuat permohonan untuk menyambung pelajaran ke perinngkat Master tanpa pengetahuan sesiapa pun kecuali suami.

Alhamdulillah, Universiti Sultan Zainal Abidin menerima saya sebagai pelajar Master by Coursework. Surprisingly, bila saya sambung Master...I thought things would be chaotic. It is, at first.. Tapi as time goes by, saya rasa kehidupan saya semakin teratur dan lebih membahagiakan. Bangun pagi, buat kerja rumah macam biasa cuma kali ni saya hanya masak 2 kali sahaja sehari. Breakfast dan lunch. Lunch saya akan masak the main dish dalam amount yang banyak untuk consume waktu dinner sekali...huhuhu. Why? Because my class start at 6pm until 10pm. After 10pm, saya balik rumah...then buat homework atau assignment sampai 12am then tidur. Ini kalau hari-hari biasa. Bila dah dekat exam then memang tak masak sebab awal pagi dah bertapa dan membeku di library. And...untuk memudahkan my MBA...anak-anak semua dihantar ke sekolah. Termasuklah Rauhah...yang pada ketika ini berumur 2 tahun.

Sedih kan? Ya...sedih. Tapi anak-anak ini fitrahnya memahami keadaan ibubapa. Rauhah langsung tak merengek ke sekolah...in fact dia happy sangat. Dan seperti diredhai Allah sepenuhnya, kami dijodohkan dengan cikgu-cikgu yang penuh kasih sayang. Saya ingat lagi waktu saya menjemput anak dari sekolah...dua-dua tangan mereka berisi makanan. Dengan mulut penuh dan perut kekenyangan, anak-anak sentiasa tampak gembira. Allah sahaja tahu betapa ini satu rahmat dan kesenangan yang besar buat saya dan suami. Meneruskan cita-cita dan berusaha untuk menstabilkan keluarga tanpa perlu bimbang tentang anak 24 jam adalah satu rezeki yang sangat besar dan saya sangat bersyukur untuk itu. Terima kasih Allah.

Amazingly sambung belajar menjadikan kerja suri rumah lebih mudah. Saya semakin bijak membahagi masa dan 'bersabar' dengan keriuhan rumah. Kalau dulu sewaktu menjadi suri rumah, kita ada tendency untuk melihat rumah bersih 24 jam. Asal kotor, mulalah kita menyapu. Tapi disebabkan saya perlukan masa untuk menyiapkan homework dan sebagainya, rumah hanya disapu sekali sahaja sehari..huhuhu. Selebihnya saya biarkan saja anak-anak bermain. Saya jadi kurang penat, kurang marah dan kurang stress. Pelik kan? Tapi memang macam tu. Mungkin kerana saya memerlukan masa menyiapkan homework jadi saya terpaksa membiarkan sahaja rumah bersepah...jadi saya kurang penat melakukan kerja rumah..menyebabkan saya kurang marah anak-anak. Bila kurang marah, kurang rasa stress. Dulu selalu stress, rumah selalu kena bersih tapi penat. Bila penat, marah anak-anak...sebab rasa mereka tak faham kita. Bila marah, menyesal dan stress sebab tak jadi ibu yang baik. Dilema kan? Alhamdulillah, Allah rungkaikan kekusutan saya.

Sekarang....saya di semester akhir pengajian. Sedang dalam penulisan mini thesis yang dijangka siap akhir Januari nanti. Mudah-mudahan semuanya Allah permudahkan semuanya. Ameen.

p/s: Doakan saya jadi Dr...macam hubby juga. Mahu jadi lecturer di universiti yang sama. Insyaallah. :)




Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...