Tuesday, February 7, 2017

Bukan KL

Salam

Dah sebulan sebenarnya saya consumed Magic Slim. Jujurnya saya  tak turun berat badan pun. Tidak dapat tidak saya kecewa sebenarnya, saya mengharapkan dengan makanan tambahan itu berat badan saya turun. Tapi nak menyangkal 100% kebaikannya tak adil lah pula. Semenjak consumed Magic Slim ni, walaupun berat badan tak turun, sistem perkumuhan berjalan dengan baik. Dulu saya orangnya memang jarang benar menjengah ke toilet (hajat besar) tapi sekarang ianya menjadi rutin harian which is bagus sebenarnya sebab kalau ikut apa yang saya baca, kalau sihat normally kita akan buang air besar 2 kali sehari. Dan itulah yang terjadi bila saya consumed Magic Slim. Jangan salah faham pula ya, dia tak cirit birit ya...dia cuma lawas buang air sahaja. Kesan dari pembuangan yang teratur ni, walaupun saya agak makan berlebihan, berat saya tak naik. Jadi berdasarkan rutin saya, saya simpulkan Magic Slim ini berkesan sebenarnya cuma saya yang tidak berdisplin menjaga makan. Aduhai...bilalah saya nak mula balik diet atkin dan turun berat badan beberapa kilo lagi. -_-'

Pejam celik, pejam celik....sudah hampir 6 bulan saya menetap di Terengganu. Kalau tanya saya masihkah ada perasaan mahu berpindah semula ke KL. Saya kira, sedikit sahaja perasaan sebegitu yang tinggal. Saya sudah selesa hidup santai di Terengganu walaupun terkadang kebosanan juga kerana disini kurang tempat yang boleh saya lakukan aktiviti luar. Sudahnya di hujung minggu pun saya dan keluarga bersantai di rumah sahaja. Tapi bila timbal balik, secara keseluruhannya...hijrah ini lebih banyak kebaikan. Duduk di rumah yang lebih selesa, kurang perkara "lagha" dalam kepala....automatik bertambah aktiviti manfaat yang boleh dilakukan. Mudah-mudahan macam tue la....semakin hari semakin baik hendaknya. Cuma ada la beberapa perkara berbangkit yang timbul tapi...sebenanrnya di mana pun kita berada, masalah tetap ada tidak boleh lari. Harapnya masalah yang timbul ini tidak menghimpit saya sehingga perlu kepada penghijrahan yang seterusnya. Andai memerlukan penghijrahan, saya mungkin tidak lagi memilih KL sebagai tempat saya mahu menetap. Mungkin di Kedah atau Pahang. Mana-mana yang Allah takdirkan terbaik untuk saya.

Bukan apa, saya sangat sukakan KL...saya membesar di sana, keluarga dan sahabat handai semuanya di sana. Tapi saya tidak dapat mengawal diri dari berseronok di KL. Di KL semuanya ada....dari sekecil-kecil benda sehinggakan perkara-perkara besar yang mengkhayalkan. Saya ini tidak kuat iman, mudah sahaja hanyut dalam hiburan dan keseronokan. Lihat sahaja hari-hari saya pulang ke KL...walaupun sekali sekala sahaja, jadual penuh dengan macam-macam benda, window shopping di Aeon, ke kedai buku Kinokuniya, berbasikal di Taman Tasik Titiwangsa dan sebagainya. Jangan salah anggap, saya tak kata kalau kalian lakukan aktiviti itu, kalian tak baik ya...tapi masalah saya ialah...itu jer la yang saya nak lakukan, berseronok. Jadi masalahnya bukan pada KL atau aktiviti yang dilakukan, tapi pada saya yang tidak dapat mengawal diri. Saya tidak seperti kalian, pandai membahagi masa dan mengawal diri. Saya lemah dan selalu sahaja alpa. *sigh*

Apa-apa pun, doa saya yang sebenar-benar saya panjatkan ialah....biar dimana pun Allah campakkan kami sekeluarga, saya mahu kami berada dalam kebaikan. Dipermudahkan urusan, dimurahkan rezeki, diberi ketetapan Iman. Semoga Allah makbulkan.. Semoga kita semua berbahagia di dunia dan di akhirat, dan dijauhkan dari api neraka. Ameen.


Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...