Monday, September 19, 2016

Hijrah

Salam

Bila semak kali terakhir saya menulis, Januari yang lalu...maknanya dah 8 bulan berlalu. Baru 8 bulan tetapi terlalu banyak yang terjadi. Saya kini sudah pun menjadi warga Terengganu. Ya saya sudah berpindah setelah bertahun-tahun saya canangkan tentang perhijrahan ini sehingga ada di antara kawan-kawan yang tak percaya pun saya akan berpindah. Hahaha.

Alhamdulillah, kehidupan di sini memuaskan hati. Rumah yang lebih baik dan suasana yang lebih harmoni. Kenapa saya kata harmoni? Sebab jalan tak jem sama sekali. Huhuhu. Kalau dulu di KL, kita naik hairan bila perjalanan lancar, tapi sekarang setiap hari pun lancar. Banyak masa perjalanan yang dapat dijimatkan walaupun saya rasa di sini tidak ada one stop centre. Jadinya kalau nak selesaikan sesuatu kerja kena pergi ke banyak tempat. Kalau di KL, satu tempat boleh selesaikan banyak perkara. Saya bagi contoh, kalau nak beli barang dapur, nal pos barang dan selesaikan bill...di KL pergi sahaja ke JJ atau NSK semuanya selesai. Di sini, barang-barang basah boleh di dapati di pasar manakala barang kering boleh di dapati di kedai runcit, kemudian kena pula ke pejabat pos. Maknanya kena naik kereta pula menuju ke kedai runcit dan sebagainya. Tapi syukurlah jalan tak jem. Kalau jem, mahu sepanjang hari keluar membeli barang sahaja jadinya.

Saya masih belum betul-betul menerima Terengganu atau sebenarnya Terengganu masih belum menerima saya...saya pun tidak pasti. Tapi saya selalu sahaja bersedih dengan makanan-makanan yang dijual di sini, selalu sahaja tidak memenuhi selera saya. Ada sahaja yang tidak kena pada saya. Kari nya rasa berbeza, sup nya terasa pelik dan sebagainya. Pendek kata, cara memasak warga Terengganu tidak sesuai lagi denga selera saya. Tapi, kalau dilihat positifnya, saya semakin banyak memasak di rumah walaupun berkejaran menyiapkan kerja diluar, bila bab makan maka saya rancang perjalanan yang membolehkan saya balik dan memasak di rumah.

Oh ya, saya juga merasakan warga Terengganu agak terlalu santai. Tidak terkejar-kejar seperti warga KL. Mereka di sini membawa kereta dengan lebih perlahan, membuat kerja dengan terlebih tenang dan sebagainya..mungkin tiada apa yang mahu dikejarkan. Saya sudah terbiasa hidup di KL berkejar-kejar...jadinya bila semua kedai sepakat tutup pada 7 malam. Saya tidak puas hati kerana pada saya, masih berbaki beberapa jam untuk kita selesaikan kerja hari itu. Saya ingat lagi ketika saya berkejar mahu menyipakn homestay (nanti akan diceritakan pada post seterusnya), sudah beberapa kedai hardware kami kunjungi tutup. Akhirnya kami tiba disebuah kedai yang masih buka. Kami minta dia potongkan railing langsir seperti ukuran yang kami bawa, dengan slumber nya pekerja itu meminta kami datang esok sahaja kerana dia enggan memotong railing. Alasannya, barang memotong telah pun dia simpan di stor, dia mahu menutup kedai setengah jam sahaja lagi. Saya seperti menyirap, kalaulah saya mahu menyelsaikan kerja itu esok, tidaklah saya berkejar ke kedainya. Esok saja saya datang. Tapi apakan daya, dia tidak punya dateline atau motivasi untuk kerja lebih masa. Di sini, semuanya hampir begitu. Jadi, mungkin saya yang perlu belajar sesuaikan diri, yela...masakan mahu memberi kesedaran pada seluruh rakyat Terengganu? Tentu sahaja saya yang kerdil inilah yang perlu berubah.

Tapi kesimpulannya walau dalam kejanggalan dan sedikit ujian tinggal berdekatan dengan mertua, saya bersyukur....sekurang-kurangnya Allah berikan saya rumah yang baik dan selesa untuk saya pulang dan legakan segala resah dan gelisah di sini. Rumah ini selesa, cantik dan luas. Ada ruang untuk buku bacaan suami, ada ruang untuk saya menjahit, ada ruang untuk anak-anak bermain dan ada juga ruang saya dan suami simpan stok barangan perniagaan kami. Mungkin Allah tahu, dalam kusut itu, saya dan suami memerlukan tempat  untuk menenangkan diri. Ya...mestilah Allah sudah tahu, dia yang aturkan semuanya. Allah sebaik-baik perancang.

Salam sayang yang merindukan kesibukan Kuala Lumpur.


Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...