Monday, December 22, 2014

Nukilan Untuk Anak-Anak (Part 2)

Wardatul Islam

Mengandungkan Wardah tersangatlah mencabar, Mama menahan sakit semata-mata untuk menghadiri peperiksaan sebelum melahirkan Wardah. Walapun ketika itu Mama tahu, Mama sebenarnya boleh melahirkan Wardah pada bila-bila masa saja (kerana kepala Wardah sudah pun engaged), Mama tetap juga gagahkan diri ke dewan peperiksaan. Bukan rezeki barangkali, Wardah disambut oleh staff nurse yang melayan Mama dengan sangat kasar sehingga Mama memerlukan dua kali jahitan. Beberapa hari setelah discharge, Mama kembali dimasukkan ke dalam wad kerana jangkitan dalam darah. Allah sahaja yang tahu sakit yang ditanggung sehingga seluruh tubuh sebelah kanan Mama tidak mampu bergerak.

Wardah anak kecil yang susah djaga pada awalnya, mahu menidurkan Wardah sahaja memerlukan Mama bersabar berjam-jam lamanya. Bukan dengan lelah mendodoi tapi dengan tangisan nyaring seperti dicubit-cubit sahaja gayanya. Alhamdulillah, tanpa Mama sedar, karenah Wardah itu berlalu dan Wardah boleh dibiarkan lena sendiri. Wardah membesar sebagai anak yang bijak dalam diam. Diam-diam, ada sahaja yang Wardah lakukan. Melihatkan sikap Wardah, Mama menyimpulkan Wardah sebagai anak yang diam-diam ubi berisi. Tapi Mama silap, sebaik sahaja Wardah mula bercakap, bebelan Wardah tidak kurang hebatnya berbanding Kak Zahra. Letih juga Mama melayan segala pertanyaan yang kamu berdua timbulkan.

Semakin Wardah pandai serba serbi, semakin Mama menyedari betapa nakal dan menggelikan hati perwatakan Wardah. Ada sahaja karenah Wardah yang membuatkan Mama ketawa. Tapi dalam masa yang sama, Mama lihat Wardah ini sangat penyayang orangnya. Wardah selalu sahaja mengucapkan kata-kata sayang pada Mama dan Abi. Siap berjanji mahu menyayangi Mama dan Abi sampai bila-bila. Terharu Mama sayang. Wardah juga semakin ringan tulang membantu Mama menjaga Haris. Wardah lebih mudah membantu Mama mencari barang, mengambil botol susu dan sebagainya dibandingkan dengan Kak Zahra yang lebih suka menyoal selidik terlebih dahulu sebelum membantu Mama. Wardah selalu menjadi orang yang membahagiakan kita sekeluarga, selalu sahaja buat Haris ketawa terkekek-kekek, Abi geram mahu cium, Kak Zahra ketawa tidak berhenti dan Mama jadi semakin sayang dan terharu. Terima kasih Wardah untuk kebahagiaan yang tidak bernoktah itu.

Lahirnya Wardah sudah ada Kak Zahra di dalam jagaan Mama. Beberapa bulan kemudian, Mama mengandungkan Haris pula. Mungkin dari segi penjagaan, Mama tidak dapat memberikan penjagaan yang rapi tapi ketahuilah, kasih sayang Mama tidak pernah berkurangan terhadap Wardah. Sebolehnya Mama bertindak seadil mungkin agar Wardah tidak merasakan kekurangan. Insyaallah..

Wardah, melihat perwatakan Wardah, Mama berharap Wardah menjadi orang yang merapatkan hubungan adik beradik. Mama tahu Wardah disenangi Kak Zahra, Haris dan insyaallah adik yang bakal lahir ini juga. Semoga kamu semua sentiasa bersatu hati. Wardah, membesarlah dengan ceria dan jadikanlah Islam sebagai pedoman hidup Wardah. Seandainya mampu, jadilah hafizah dan amalkanlah Al Quran dalam kehidupan seharian. Semoga buku panduan seumur hidup ini mampu menjaga Wardah sebaiknya. Andai Mama tidak dapat menemani Wardah disepanjang tingkat kehidupan, Mama berharap Wardah tidak berasa hati. Allah lebih tahu aturan terbaik untuk kita semua. Bertabahlah dan hiduplah dengan baik kerana itulah harapan Mama yang besar sekali, mahu anak-anak menjalani kehidupan yang baik walau tanpa Mama disisi.

Jujurnya, harapan Mama tidak pernah putus mahu Allah panjangkan umur Mama demi anak-anak yang masih kecil dan memerlukan bimbingan. Mama bimbang, Wardah dan adik beradik berkecil hati melihat orang lain yang dibelai dengan kasih sayang seorang ibu. Mama tahu, itu satu kekurangan yang amat besar dalam menempuh kehidupan meniti keremajaan dan kedewasaan. Tapi Mama juga percaya, andai ianya ketentuan Illahi, tentu sahaja Wardah dan adik beradik mampu menempuh dugaan ini. Bersama-samalah dengan Abi dan adik beradik, saling membahagiakan dan berkongsi suka dan duka. Tidak ada perkara yang lebih membahagiakan Mama selain dari kebahagian Abi dan anak-anak Mama.

Wardah..semoga menjadi wanita seindah makna nama yang Mama dan Abi berikan. Doakanlah kita semua agar dipertemukan semula di syurga dan kita akhirnya dapat menjalani kehidupan bersama-sama di 'sana' nanti. Tapi sehingga sebelum kita bertemu, Mama mohon Wardah kuatkan semangat dan teruskan kehidupan dengan nilai-nilai Islam yang Mama selalu sampaikan pada Wardah (walaupun Mama tahu, pada saat ini Wardah belum betul-betul mengerti). Banyak harapan Mama untuk anak-anak, Mama mahu bergembira bersama Wardah ketika majlis konvokasi, berjalan-jalan mencari baju pengantin di saat Wardah mahu berumah tangga, memberi tips-tips berpantang orang-orang tua ataupun membantu Wardah menjaga anak-anak ketika Wardah mahu meluangkan masa berdua sahaja bersama suami. Sungguh, Mama berdoa agar kita dapat menjalani kehidupan bersama. Tapi andai takdir Illahi tidak serupa, bertabahlah Wardah dan jadilah wanita solehah dan anak yang menjadi bekal yang berpanjangan buat Mama dan Abi.

Oh ya, sepanjang Mama sakit mengandungkan Wardah dan anak-anak yang lain, saat Mama bersedih kerana susah mahu menamatkan pelajaran, ketika Mama kemurungan dengan dugaan dari keluarga dan rakan-rakan, Abi adalah insan yang paling membantu dan menyayangi Mama. Mama amat berharap Wardah akan membalas kebaikan Abi ini dengan sentiasa menjadikan Abi sebahagian dari hidup Wardah. Sungguh Mama katakan, tidak berlebihan untuk Mama beritahu Wardah, kasih sayang Abi terhadap Wardah, kakak dan adik-adik adalah kasih sayang ayah yang paling agung pernah Mama lihat disepanjang kehidupan Mama. Hargailah Abi ya Wardah.

p/s: Sehingga ke saat ini, Mama masih berdoa agar dipanjangkan umur dan diberi kesempatan untuk melihat anak-anak membesar di depan mata. Mama mahu bersama Wardah, kakak dan adik-adik menjalani kehidupan yang pelbagai liku. Mama mahu menjadi isteri terbaik buat Abi seperti mana Abi mencurahkan kasih sayangnya yang tidak berbelah bagi pada Mama. Semoga Allah perkenankan doa Mama. Ameen.

p/s: Semoga kita semua bertemu di syurga sayang~



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...