Thursday, December 18, 2014

Sekiranya Saya Mati

Salam

Seperti biasa, setiap kali mahu bersalin, tiap kali itu juga saya merasakan ajal terlalu mendekat. Saya tidak pasti, kali ini lebih terasa dekat atau sebelum ini juga sebegini kuat perasaannya. Kalau ikutkan saya, ketakutan kali ini lebih terasa berbanding yang sebelum ini tapi kalau diteliti pujukan suami sepertinya dia sudah mendengar rintihan saya ini berkali-kali sebelum ini. ^_^'

Ya, sekiranya saya mati....saya amat-amatlah mengharapkan anak-anak kecil itu tetap juga menjadi amalan saya yang berpanjangan. Mungkin mereka terlalu muda untuk saya bergantung pada amalan mereka apabila dewasa nanti agar disandarkan kepada saya. Tapi amalan apa lagi yang mampu saya harapkan? Saya bukanlah seorang yang banyak membuat kebaikan. Hidup saya hanya berkisarkan anak-anak, suami, keluarga dan kraftangan Felt. Kalau mahu difikirkan tentang jasa saya pada masyarakat atau perjuangan saya pada agama, mungkin boleh dikatakan tiada. Memikirkan ini saya menjadi bimbang dan runsing, andai di panggil menghadap Illahi, apa yang akan saya bawa untuk dipersembahkan? Bila mengutarakan perihal ini, suami akan memujuk...Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang, rahmat Allah juga luas, bersangka baiklah pada Allah. Dan untuk seketika hati saya tenang.

Sekarang saya giat mengajar dan agak memaksa Zahra dan Wardah untuk menghafal Al Fatihah, kerana inilah surah yang akan mereka baca tujuh belas kali sehari setiap kali mendirikan solat. Semoga ianya menjadi catitan amalan berpanjangan untuk saya. Begitu juga ajaran-ajaran Islam yang lain seperti menutup aurat, tuntutan solat lima waktu, bacaan doa-doa, syurga dan neraka, nilai-nilai murni dan sebagainya. Saya sudah mula bercerita pada Zahra dan Wardah dengan serius dan berkala. Walaupun reaksi mereka  agak menggelikan hati (kerana topik-topik ini agak berat dan sukar difahami), saya gembira melihat bagaimana ianya meresap masuk dalam kehidupan seharian anak-anak. Contohnya amukan Zahra setiap kali mahu keluar, dia memang berkeras mahu berseluar dan berbaju panjang agar auratnya terjaga. Tidak lupa juga tudung yang sentiasa di atas kepala walaupun duduk di dalam rumah sahaja. Bila bercerita tentang syurga dan neraka, Zahra memang memahami syurga sebagai tempat indah yang dipenuhi apa sahaja permintaan sebagai balasan kepada orang yang berbuat baik manakala neraka merupakan tempat mereka yang berbuat jahat terbakar.

Apabila saya ceritakan padanya yang dia boleh meminta apa sahaja yang dia mahukan sekiranya dia masuk syurga, dia dengan naifnya memberitahu saya dia mahu makan telur banyak-banyak. Tertawa saya dibuatnya, mungkin kelakar tapi saya tahu dia sudah memahami konsep asas syurga dan neraka. Begitu juga Wardah, dia tidaklah sepetah Zahra tapi saya dapat lihat beberapa amalan yang saya cuba terapkan padanya tersemat elok dalam ingatannya. Saya suka melihat dia senyap-senyap memakai telekung dan menghampar sejadah dan kemudiannya diikuti dengan mulutnya yang terkumat kamit kononnya membaca surah-surah ketika solat. Sayang, semoga yang makruf ini lekat dalam diri kamu semua sehingga ajal menjemput. Mama mahukan kebaikan daripadanya, untuk kamu dan untuk mama juga.

Ini sahaja amalan saya. Kalau nak dibandingkan dengan kawan-kawan yang sudah ada rezeki dipanggil Illahi menziarahi Baitullah dan mereka yang mengikuti begitu banyak program dan ceramah ilmiah, saya terasa sangat kerdil. Terasa sangat kerdil sehinggakan ada beberapa malam saya terjaga di malam hari dan menangis ketakutan...takut diseksa dan dimasukkan dalam neraka. Betapa lemahnya psikologi saya ketika ini. Menjalani kehidupan sehari-hari yang selalunya keletihan, saya kuatkan semangat dengan sangka baik kepada Allah dan harapan yang menggungung tinggi ada rezeki saya pada rahmat Allah yang Maha Luas itu.

Oh, syahdu mengenangkan masa lalu yang terbiar begitu sahaja. Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa saya dan mengurniakan saya rahmatNya yang saya dambakan. Sekiranya saya mati Ya Allah, hitunglah sebanyak mungkin amalan yang pernah saya lakukan ampunkan dosa dan kelalaian saya...dan yang paling penting sekali, rahmatilah saya Ya Allah. Kerana saya tahu, sekalipun saya beramal ribuan tahun, syurga itu jauh sekali dari telapak tangan, hanya rahmat Allah sahaja yang memberikan kita (manusia), peluang untuk merasai kenikmatan syurga. Semoga saya tergolong di dalam golongan yang beruntung. Ameen.





Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...