Saturday, March 1, 2014

Felt dan Monolog Dalaman

Salam

Alhamdulllah, hari ni berakhirlah bulan Februari yang penuh dengan tekanan. Tekanan daripada para pelanggan yang menempah Felt. Hairan juga sebenarnya, macam mana lah customer di bulan Februari boleh meragam beramai-ramai. Tapi tak apa, semuanya baik-baik belaka dan saya sudah pun selesai mengepos barang mereka setiap satu walaupun mengalami kesukaran untuk memungut bayaran.





Beralih topik...

Ada beberapa perkara sebenanrnya yang saya ingin kongsikan tapi belum mempunyai peluang untuk duduk berteleku, mencari bahan bacaan agar kefahaman saya makin mendalam dan mereka ayat yang mudah difahami.Saya mahu mencoret pandangan saya tentang beberapa isu yang sedang hangat di Malaysia.

Tentang penjagaan anak yang semakin menjadi kawan kepada ibubapa sehingga kehormatan sebagai ibu atau bapa tidak lagi diendahkan. Juga berkenaan perspektif orang ramai mengenai pendidikan anak-anak yang saya rasakan tidak selari dengan cabaran dan ujian yang kita hadapi ketika ini. Isu kedua ialah tentang fenomena bertanyakan hal-hal agama kepada yang bukan ustaz. Saya tidak kata tidak boleh bercakap perihal agama jika tidak memegang gelaran ustaz, tapi kesan dan akibatnya bila hukum hakam ditanyakan pada yang kurang ilmunya. Maklumlah, dunia ini berputar, peredaran masa memerlukan hal-hal sebegini dikupas dengan baik, bukan sekadar memberi jawapan mengikut apa yang kita tahu sahaja. Ianya menjadi masalah bila jawapan senteng itu dijadikan panduan dan dikongsi pula di lama sosial secara berleluasa.

Oh, sungguh saya benar-benar mahu menulis tentang dua perkara ini. Semoga ada masa untuk saya menelaah dan bertanyakan kepada mereka yang lebih tahu agar perkongsian saya itu nanti bukanlah perkongsian yang sia-sia. Paling tidak ianya memberi perspektif baru ataupun  menimbulkan rasa ingin tahu yang membawa kepada pencarian ilmu yang lebih mendalam.

p/s: Ya Allah, masa yang ada cuma 24 jam sehari, maka jadikanlah saya orang memanfaatkan setiap detik yang berlalu. Ameen.


Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...