Wednesday, January 1, 2014

Graduasi (Gambar yang Tertangguh)

Salam

Sudah beberapa bulan saya bergraduasi. Dengan kandungan yang berada dalam 32 minggu, saya mendaki pentas konvokasi dan menyambut huluran scroll. Perasaan saya bercampur baur, sehinggakan sebaik sahaja saya duduk semula di tempat yang disediakan, air mata saya mengalir menganangkan kesusahan dan pengorbanan yang saya lakukan untuk menggenggam segulung ijazah.

Tambah mengharukan apabila melihat dua cahaya mata saya berhujan renyai-renyai datang ke majlis graduasi saya bersama adik beradik saya yang lain. Wajah mereka saya tenung dan perasaan beroleh kejayaan itu menjadi lebih manis tatkala pipi gebu mereka saya kucup. Begitu juga bila lagu Ayah dan ibu nyanyian Allahyarham Sudirman di dendangkan di dalam dewan, air mata saya mengalir mengingatkan Mama dan Abah yang membesarkan saya dan memberikan kata-kata semangat untuk saya menamatkan pelajaran.

Setengah jam selesai majlis graduasi barulah saya bertemu dengan suami yang sudah dua hari diserang sakit mata. Dia menghadirkan diri dengan berkaca mata hitam bagi menutup matanya yang kemerahan. Oh, lelaki idaman yang selama ini banyak bekorban rasa, masa dan tenaga bagi membolehkan saya menamatkan pelajaran. Dialah orangyang yang bertolak ansur dengan segala kelemahan saya malah menampung kelemahan itu dengan kebaikan dan rasa redha pada Allah SWT. Ya Allah, terima kasih di atas nikmat yang terlalu banyak dikurniakan kepada saya. :')

p/s: Post dah basi tapi rasanya gambar-gambar ini tetap akan segar di dalam ingatan saya. :)







Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...