Tuesday, March 12, 2013

Selamat mendirikan Rumahtangga :)

Salam

Ramai yang bakal mendirikan rumah tangga penghujung Mac ini. Saya doakan semuanya selamat dan dipermudahkan Allah SWT. Mendirikan rumah tangga merupakan titik tolak kehidupan seorang wanita. Setelah dia berkahwin maka apa saja yang dilakukannya semuanya untuk mencari keredhaan suami yang seterusnya membawa kepada keredhaan Allah SWT.



Hari demi hari, saya berusaha untuk memperbaiki diri menjadi yang terbaik buat suami saya. Kalau dikenangkan awal perkahwinan, banyak pengorbanan yang suami dahulukan dalam usaha mendidik saya menjadi semakin baik hari demi hari. Bukan mudah mahu istiqamah dalam perkara-perkara yang mahmudah. Saya merasai kepayah itu sehingga ada ketikanya saya menitiskan air mata mahu berputus asa. Masih segar di ingatan saya apabila saya menangis mahu memakai tudung yang lebih pendek kerana merasakan diri tidak lagi menarik dan cantik. ketika itu suami memujuk lembut, "Awak nak cantik untuk siapa lagi? Saya suka awak begini, cantik di mata saya". Bila soalan itu diajukan saya bagai terping-pinga sendiri. Untuk siapa lagi kecantikan itu mahu ditonjolkan kalau bukan suami. kalau suami sudah berkenan dengan keadaan saya sekarang ini, untuk apa saya menangis mahu melakukan perubahan yang tidak diredhai dan tidak disukai.

Banyak yang saya pelajari melalui perkahwinan dan saya kira hikmah di sebalik pernikahan saya di usia muda ini adalah kerana Allah mahu mendidik saya. Saya menganggapnya rezeki yang Allah kurniakan untuk saya. Rezeki untuk berubah menjadi lebih baik dari hari ke hari. Saya mendoakan rakan-rakan yang bakal berkahwin juga begitu. Jadikan perkahwinan anda sebagai titik permulaan yang berterusan kepada langkah perubahan ke arah kebaikan. Mungkin di awalnya anda akan menemukan kesukaran tapi percayalah, disebalik kesukaran itu akan terselit hikmah yang membuahkan senyuman.

Selamat melayari bahtera rumah tangga yang penuh dengan kemanisan yang diselang selikan dengan sedikit kepahitan. Semoga ianya terbina di bawah redha Allah dan selamanya di bawah rahmat dan kasih sayang Allah. Barakallahhulakuma wabaraka a'laikuma wajamaa' bainakuma fil khair! :)

p/s: Sarina, kalau awak still baca bolg ini..saya sampai sekrang tersenyum bila mengingatkan bagaimana awak mengkhabarkan kepada kami (saya dan Wawa) yang awak bakal mendirikan rumahtangga 24 Mac nanti. Tahniah! ;)


Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...