Friday, February 22, 2013

Tiada Ganti

Salam

Semalam saya menduduki peperiksaan dengan hati yang kusut dan penuh dengan kebimbangan. Resah dan gelisah datang silih berganti, di saat-saat sebegini hanya doa yang dipanjatkan kepada Allah SWT mampu memberi ketenangan pada hati. kalau ikutkan hati, mahu saja saya duduk di rumah, berdoa dan melakukan solat hajat sepanjang hari.

Setelah dua minggu Mama di diagnose dengan ketumbuhan di rongga hidung,telinga dan mulut yang menyebabkan air bertakung di bahagian belakang kepala, semalam adalah hari di mana doktor menjalankan bitopsi ke atas Mama. Kami diberitahu perkara ini tidak boleh di ambil mudah kerana risiko tetap wujud walaupun prosedurnya ringkas. Peperiksaan yang jatuh pada hari Mama dijadualkan masuk ke bilik pembedahan membuatkan saya tidak keruan. Air mata mengalir laju tanpa di minta, saya hilang punca dan lebih teruk lagi hampir sahaja berputus asa. Malam itu ketika saya berada di rumah mama, banyak perkara yang mahu saya ungkapkan. Tapi semuanya saya diamkan kerana tidak mahu Mama risau dan negatif menanti hari esok. Mama melelapkan mata sambil tangannya menghayun buaian Zahra, ketika itu saya terdengar dengkuran kecil Mama dan hati saya menjadi sayu tiba-tiba. Saya tertanya-tanya, sampai bilakah saya akan mendengar dengkuran ini. Sebetulnya beberapa kali saya ke dapur untuk menumpahkan air mata yang tidak mampu di tahan-tahan, saya takut Mama melihat keadaan saya yang tidak tabah ini. Sewaktu saya menidurkan Wardah, Mama berbisik perlahan, "Kesian awak, anak-anak tak sihat, Mama pula jadi macam ini..dah la awak tengah belajar. Tak apa lah, awak sabarlah". Saya diam, sungguh saya rasa seperti tidak berpijak di bumi yang nyata, terawang-awang dan tidak tahu apa sepatutnya yang saya buat.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, saya menangis semahunya. Segala perasaan yang sepatutnya saya ungkapkan pada Mama saya luahkan pada suami. Suami memujuk lembut, "Malam ni kita solat hajat dan berdoa untuk Mama. Jangan sedih, mungkin ini semua kafarah dosa untuk Mama, Allah mahu menaikkan darjat Mama disisiNya". Malam itu selesai solat hajat, saya masih belum boleh melelapkan mata walaupun hati saya bimbang tentang keadaan saya untuk menduduki peperiksaan esok hari, tapi kebimbangan perihal Mama lebih menyesakkan. Akhirnya saya terlelap jam 4 pagi.

Saya keluar dewan peperiksaan sejam lebih awal dari waktu yang diperuntukkan pihak universiti. Saya tahu kalau diketahui suami, Mama dan Abah pasti semuanya marah kerana masa yang berbaki tidak digunakan sepenuhnya untuk menyemak jawapan. Tapi saya sudah tidak boleh berfikir, waktu yang berbaki itu saya bergegas ke hospital. Alhamdulillah, Allah perkenankan doa saya mahu melihat Mama sebelum saya menduduki peperiksaan kedua petang nanti.

Mama,
Saya mungkin tidak setaat Dalila, mengiburkan hati seperti Nana, rajin macam Johana, ceria macam Syahida atau menyenangkan macam Syaza tapi saya tetap sayangkan Mama. Saya tahu, saya banyak buat dosa dengan Mama, melawan dan degil dengan nasihat-nasihat Mama. Kita selalu sahaja ada perselisihan faham dan tidak sependapat tapi saya tetap sayangkan Mama. Demi Allah, saya mahu jadi anak yang solehah, yang menjadi bekalan untuk Mama dan Abah dunia dan akhirat. Mohon Mama ampunkan dosa-dosa saya, halalkan makan minum saya. Saya sayang Mama. Semoga kita semua bertemu kembali di syurga nanti, di mana Allah dirikan untuk kita sekeluarga sebuah mahligai yang penuh dengan mawaddah dan rahmah. Ameen!

p/s: Hari ini hari terakhir saya menduduki 'special exam'. Semoga Allah permudahkan semuanya.


Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...