Wednesday, November 9, 2011

Ajaibnya Lebah

Salam

Semenjak mula berkecimpung dengan perniagaan online menjual Madu Yaman Sidr, saya dan suami banyak melakukan kajian mengenai bagaimana madu terhasil dan cara menentukan kualiti madu yang terbaik. Dalam proses mencari ilmu itu, banyak fakta menarik yang kami tahu dan kebanyakkannya memang menimbulkan rasa kagum di hati. Subahanallah, betapa hebatnya ciptaan Allah. Bagaimana madu yang begitu banyak khasiatnya dihasilkan oleh binatang yang kecil bernama lebah.

Pada mulanya saya memang 'zero' pengetahuan mengenai penghasilan madu. Sangkaan saya, madu adalah sari bunga atau nektar semata-mata, diambil oleh lebah dan kemudiannya dikumpul dan disimpan di dalam sarang. Rupa-rupanya tidak semudah itu madu terhasil. Madu terhasil dengan campuran sari bunga dan cecair dari perut lebah dengan beberapa proses yang lain. Saya ingatkan hanya proses pengumpulan sahaja. Hehehe :p

Gambar ini menunjukkan lebah pekerja (betina) yang sedang membawa bakul nektar di kaki belakangnya. Nektar itu melekat pada bulu lebah dan kemudian disalurkan ke dalam bakul tersebut. Selepas itu bakul tersebut akan di bawa ke sarang lebah yang ada alat khas untuk menyambutnya. Ajaib bukan? Macam sarang automatik pula, bila lebah datang membawa hasil, sampai di sarang akan ada alat automatik menyambut hasil mereka.


Ini royal jelly. Dulu saya memang tak tahu langsung (ditambah dengan sikap tidak ambil tahu) bagaimana royal jelly dihasilkan. Mungkin dari bunga juga (sikap cari penjelasan dengan mudah, sila jangan tiru!). Rupanya dihasilkan dengan mengggunakan kelenjar di kepala mereka. Royal Jelly atau susu lebah ini adalah makanan si Ratu Lebah. kalau tak silap saya, royal jelly ini juga dinikmati oleh lebah pekerja biasa tapi hanya untuk 3 hari pertama mereka sahaja manakala Ratu Lebah memakannya seumur hidup.

Sebenarnya kebanyakkan artikel yang menulis tentang lebah ini di dalam Bahasa Arab, jadinya setiap kali suami membaca saya gerpaksalah menunggu dia menterjemahkannya semula kepada saya. kadanng-kadang geram juga bila suami terleka membaca sehingga lupa menjelaskan kepada saya penerangan kepada setiap gambar yang dipamerkan. Bukan apa, saya benar-benar rasa teruja dengan cara lebah yang begitu unik menghasilkan makanan paling berkhasiat untuk manusia. Selesai menjelaskan kepada saya suami menambah, sebab itulah madu disebut di dalam Al Quran, banyak khasiat dan cara penghasilannya sungguh rumit, benar-benar menunjukkan kekuasaan Allah SWT.

“Dan TuhanMu mengilhamkan kepada lebah “buatlah sarang di gunung-gunung dan di atas pohon-pohon dan tempat-tempat yang dibina oleh manusia”. “Kemudian makanlah (wahai lebah) dari segala jenis buah-buahan, kemudian ikutlah (wahai lebah) jalan Tuhanmu (aturan hidup yang ditetapkan oleh Allah) yang telah dipermudahkan”, daripada perutnya (lebah) minuman (madu) yang bermacam-macam warna, di dalamnya penyembuh untuk manusia, sesungguhnya pada yang demikian menjadi tanda untuk orang-orang yang berfikir”.

An Nahl: 68-69



Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...