Sunday, October 10, 2010

Sunyi dan Sepi

Salam

Dah lama rasanya saya tidak menulis. Banyak perkara yang berubah semenjak saya dan suami menjejakkan kaki ke rumah yang baru. Saya semakin terasa tanggungjawab menjadi seorang isteri, bermula seawal pagi dan berakhir selewat malam. Kalau dulu di rumah mama, saya boleh berehat menunggu sajian terhidang di atas meja selepas berpenat lelah pulang dari kelas, tapi kali ini lain pula ceritanya. Letak saja beg, saya mandi, solat dan terus ke dapur, mencari apa yang boleh di masak. Alhamdulillah, suami tidak banyak ragamnya. Apa saja yang saya masak, semuanya dimakan dengan penuh selera. Rumah semakin siap di kemas, almari buku yang baru kami belli sudah mula dipenuhi dengan buku-buku suami.

Bunyi macam cukup semuanya. Tapi tidak sebenarnya, rumah ini masih belum lengkap semuanya, tapi cukup sempurna untuk kami berdua. Biasalah, start from a scratch. Oh ya, buat teman-teman yang sibuk bertanya bila saya mahu buat house warming, jujurnya, saya tidak ada plan untuk itu. Tapi kalau nak datang bertandang, silalah. Akan saya jamu dengan apa yang ada. Kalau beritahu lebih awal, mungkin hidangannya bukan sekadar air Sunquick. :p

Suami sudah mula mendapat pekerjaan tetap, kalau dulunya dia memberi tazkirah di masjid-masjid, kali ini tanggungjawabnya bertambah. Dia diterima mengajar di CONSIST College sebagai seorang Pensyarah. Komitmen kerja yang terikat dengan office hour menambah kesunyian saya. Terasa rumah ini bergema dengan lebih kuat tatkala saya tinggal seorang diri. Kadang-kadang saya terkejut dengan bunyi handphone sendiri. Rasa takut agak berlebihan, mungkin kerana kawasan baru. Saya rasa kurang selamat. Sunyi semakin menjadi-jadi, saya tidak ada teman berbual dan TV untuk dilayan. Keadaan bertambah teruk bila broadband pula buat hal.

Di saat macam inilah pelbagai jenis rindu yang bertandang. Mulalah saya teringat gurauan nakal suami yang suka mengusik dan lawak dia yang tak semena-mena. Bertandang pula rindu pada hilai tawa adik-adik, diikuti dengan rindu pada suara nyaring Sarina, ketawa besar Ain, jelingan tajam Kak Ila dan malu-malu Wawa. Bila keadaan semakin menjadi-jadi, saya memaksa suami untuk YM (waktu internet ada) dengan saya. Ada juga masanya, saya menelefon suami, bercakap 2/3 minit pun jadilah. Menganggu? Tidak rasanya, suami kedengaran sungguh seronok. (Harapnya saya tidak perasan sendiri!)

Di kala saya larut dan mabuk dalam kerinduan (Allah, overnya!), sempat juga saya muhasabah diri. Sem ini, sem paling buruk attendance saya. Dicampur dengan MC yang berlambak, banyak attendance yang berlubang. Akibatnya saya banyak ketinggalan dalam pelajaran dan usaha untuk keep up agak giat saya lakukan. (Even suami selalu complain kata saya tidak study).

Saya akui, kadang-kadang rasa malas mencengakam diri lantaran terlalu sibuk dengan komitmen sebagai isteri, tapi saya tidak nafikan keadaan tubuh yang lemah memberi impak yang besar kepada tumpuan dan semangat saya. Asal saja saya penat, mulalah saya rasa sejuk dan tidak sedap badan, kalau tidak diberikan rehat, alamatnya saya akan demam. Sungguh, saya memang rindukan tubuh badan yang sihat. Dulu, di kala muda remaja, badan sihat wal afiat, tidak bersyukur dikurniakan tubuh yang sihat, sekarang bila dah rasa sakit, barulah terasa kesan nikmat yang ditarik. Ya Allah, ampunkanlah dosa saya. Harapnya, seperti hidup saya, tubuh badan saya juga akan mengalami perubahan, perubahan ke arah kesihatan. InsyaAllah.

Dan lagi satu, sunyi ini juga semakin menimbulkan keinginan yang membuak-buak. Keinginan untuk memadamkan kesunyian. Boleh teka? :)

Semoga Allah menempatkan saya dan keluarga di dalam golongan yang memperjuangkan agamanya. Yang sentiasa mencari keredhaannya. Ameen.

Semoga setiap amalan diterima, setiap langkah dibawah redhaNya. Ameen.

4 comments:

  1. meh nak teka..jawapannya..baby..insyaAllah nnti akan ada la baby dlm perut 2..tp semalam sunyi hilang kan..kan ade org dtg semalam.. ;p

    ReplyDelete
  2. Salam

    Oh....pandainya teka.. Doa2kan la yer... :)
    Biar cpt2 sye dapat rezki...

    ReplyDelete
  3. wah2...tajamkah jelinganku? hehe... :p

    ReplyDelete
  4. Salam

    Oh.....~ Kak Ila tak tahu betapa jelingan mu tajam menusuk kalbu... hehehe :)

    ReplyDelete

Feel free to leave words. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...